Simulation-based Evaluation of Container Stacking Strategy for Horizontal Automated Block

자동화 수평 배치 블록을 위한 시뮬레이션 기반 컨테이너 장치 전략 평가

  • Kim, Min-Ju (Department of Computer Engineering, Pusan National University) ;
  • Park, Tae-Jin (Department of Computer Engineering, Pusan National University) ;
  • Kang, Jae-Ho (Department of Computer Engineering, Pusan National University) ;
  • Ryu, Kwang-Ryel (Department of Computer Engineering, Pusan National University) ;
  • Kim, Kap-Hwan (Department of Industrial Engineering, Pusan National University)
  • 김민주 (부산대학교 컴퓨터공학과 대학원) ;
  • 박태진 (부산대학교 컴퓨터공학과 대학원) ;
  • 강재호 (부산대학교 컴퓨터공학과 대학원) ;
  • 류광렬 (부산대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김갑환 (부산대학교 산업공학과)
  • Published : 2005.04.21

Abstract

In order to increase the productivity of container terminals, automation is being considered seriously in nowadays. A yard is usually automated by running autumated RMGs (rail mounted gantries) which may require somewhat a different stacking strategy to archive a better performance. In this paper, we present a simulation model for RMGs and summarize experimental results with two different stacking strategies applied to a horizontal block which has two non-crossable RMGs. The concentrating strategy, which stacks containers belong to a single ship together and dedicateds each RMG to either ship services or external truck services, showed a good performance in ship unloading. In the contrast, the distributing strategy, which partitions a block into two regions and binds each RMG to one of the regions to improve the productivity of ship services by running each RMG alternately, is suggested for blocks of exporting.

컨테이너 물동량의 증가에 의한 생산성 향상이 필요아 인건비 등의 비용 절감의 이점으로 인해 국내외적으로 컨테이너 터미널의 자동화가 추진되고 있다. 이에 따라 기존의 수동 야드 크레인과는 다른 자동화 야드 크레인인 RMG의 특성을 고려한 새로운 장치 전략이 필요하다. 본 논문에서는 교차 불가능한 2대의 RMG를 사용하는 수평배치블록을 대상으로 작업 생산성을 평가할 수 있는 시뮬레이션 모델을 개발하고 두 가지 컨테이너 장치 전략을 실험하였다. 첫 번째 장치 전략은 기존 장치장 공간 계획과 유사하게 하나의 선박에 대한 본선 작업 컨테이너들을 가능한 모으고, 본선 작업과 반입출 작업을 각각의 크레인에 전담시키는 집중화 전략이다. 두 번째 장치 전략은 두 크레인이 한 선박에 대한 본선 작업을 번갈아 수행함으로써 본선 작업의 효율을 높일 수 있도록 블록 공간을 둘로 나누고 각 구역별로 담당할 크레인을 할당하는 분산화 전략이다. 시뮬레이션 실험 결과 집중화 전략은 양하와 반출이 동시에 발생하는 수입용 블록에 유리하였으며, 분산화 전략은 적하와 반입이 동시에 발생하는 수출용 블록에 효과적인 것으로 확인되었다.

Keywords