Transport Cost Analysis between Far East and North America - Expanded Panama Canal VS American Land Bridge -

극동-북미간 운송비용 분석에 관한 연구 - 파나마운하 확장과 북미 랜드 브릿지를 중심으로 -

  • Yoo, Ju-Young (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kim, Tae-Won (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kwak, Kyu-Seok (Dept. of Logistics Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Nam, Ki-Chan (Dept. of Logistics Engineering, National Korea Maritime University)
  • 유주영 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김태원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 곽규석 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2006.12.07

Abstract

It was decided by national vote in Panama to expand the Panama canal. Therefore 12,000TEU sized vessel can pass the canal from 2014. The Far East-North America shipping route, over than post panamax size vessels have to use other routes such as Miniland bridge instead of using the panama canal due to limitation of canal size. Therefore, some changes in the transport route in Far East-North America are expected due to expansion of Panama canal. The objective of this paper is to analyze the transport cost between Far East and North America then compare the competition between Panama canal route and land bridge route.

최근 파나마 운하 확장이 국민투표로 결정됨에 따라 2014년부터는 12,000TEU급의 선박의 통행이 가능해진다. 파나마운하의 규모적 한계 때문에 포스트 파나막스급이상의 선박들은 파나마 운하대신 아메리칸 랜드브릿지 및 다른 운송루트를 이용해야 했다. 그러나 파나마 운하확장이 확정됨에 따라 향후 극동-북미 간 운송루트의 변화가 불가피할 것으로 예상된다. 따라서 본 연구는 극동-북미 간을 운행하는 선박의 규모별 루트별 총운송비용을 분석하여 두 구간의 경쟁력을 검토한다.

Keywords