A Study on the Decreasing the Claim Incidence by Offering Appropriate Information at Subscription Phase

청약단계에서의 적정분양정보 제공을 통한 공동주택 민원성 하자발생 감소방안에 대한 연구

  • 유승연 (이화여자대학교 건축학과) ;
  • 이준성 (이화여자대학교 건축학부) ;
  • 고종철 (포스코건설 기술연구소 건축기술연구팀)
  • Published : 2006.11.11

Abstract

The purpose of this study is to propose the way of decreasing frequently-occurred complaint by offering proper sale information at subscription phase based-on post-occupancy satisfaction survey. For this purpose, questionnaire surveys of residents were conducted to analyze their cognition of apartment sale information at subscription phase. and deduce appropriate sale information. The results can be summarized as followings: 1) It provides well-managed apartment sale information as utilizing checklists which is based on important items that effects on apartment inhabitants' satisfaction in apartment sale marketing. 2) It establishes a specific management standard of proper items of apartment sale information. 3) It manages and provides apartment sale information by making checklists of apartment sale information which consumers needs in their actual necessities.

본 연구에서는 입주자 사후 만족도 조사를 통해 청약단계에서 분양정보에 대해 분석하고, 적정분양정보를 도출하여 민원성 하자발생 감소방안의 방향을 제시함을 목적으로 한다. 이를 위해 공동주택 입주자를 대상으로 설문조사를 실시하여, 청약단계 분양정보에 대한 입주자 인식을 분석하고, 이에 따른 청약단계에서의 민원성 하자발생 감소방안의 방향으로 다음을 제시하였다. 1) 아파트 분양광고에서 입주자 만족도에 영향을 끼치는 중요항목 기반의 체크리스트를 활용함으로써 체계적으로 관리된 분양정보를 제공, 2) 소비자의 주요분양정보 습득경로인 모델하우스의 분양정보를 제공품목과 장식품목의 게시, 옵션에 대한 자세한 공지 등의 구체적 관리기준방안을 설정, 3) 소비자가 실생활에 필요로 하는 분양정보를 리스트화하여 관리하며 제공.

Keywords