The Analysis of Full 5 Years Old Children's the Actual Conditions of Enjoying the Internet Games

유아의 인터넷 게임 이용 현황 연구

  • Published : 2006.05.01

Abstract

The purpose of this thesis is to grasp the actual conditions of enjoins the computer games of full 5 years old children in a kindergarten as basical datas to explore ways of program which protects overimmersion in the Internet games. we used 'The early children's actual renditions of enjoying the computer games' making up a question papers which are established questions by me based on the characteristic of research object and preceding research about diagnosis table of addicted internet in Young and passed confidence and propriety.

현대의 일상적인 삶에 필수적 매체인 컴퓨터는 부모들의 뜨거운 교육열에 힘입어 청소년들의 94% 이상이 컴퓨터를 보유하고 있을 정도로 보편화되었다. 이러한 시대적 흐름에 부응하여 유아 교육기관 내에도 컴퓨터영역을 두어 유아 스스로 자연스럽게 컴퓨터게임을 통해서 컴퓨터에 흥미를 갖는 것은 컴퓨터 학습에 중요한 요소로 보고 있다. 본 논문에서는 유아기 컴퓨터게임 과몰입 예방프로그램을 모색하기 위한 기초자료로써 유치원에 재원중인 만 5세 유아의 컴퓨터게임 이용실태를 파악하는데 중점을 두었다. 유아들의 인터넷게임 이용 현황을 인적환경, 이용시간, 선호도에 따라 분석하도록 하였다.

Keywords