A Study on the Current Condition of Quality Differentiation of the Apartment Unit Quality Planned by Domestic Housing Companies

국내주택업체의 단위세대 품질의 차별화 실태조사연구

  • Published : 2007.11.09

Abstract

The mass housing supply policy of the government has resulted in the customer-centered market, and thereby the age of quality competition in the industry. In line with this trend of quality competition, therefore, this preliminary study aims to investigate the requirements of housing product planning to live up to the needs of customers in terms of quality, and thus analyze the types of quality differentiation of a housing product unit in our housing market. It turned out that many cases attempted differentiation in such ways as merely using luxurious finishing materials and instantly popular environment-friendly materials, and combining partial and limited household items with architectural elements of the facility system. The result of this study shows that the differentiation plan of housing product should be customer-centered, and therefore, focus on quality differentiation through organic combination of architecture-oriented plane and interior elements with technology-oriented facility and product elements. Hereby, in the future, housing product planning should include sustainable differentiation plans with reconsideration of concepts that customers have, and the needed procedure.

정부의 대량주택공급정책 등으로 인한 고객중심으로의 시장변화는 자연히 주택 공급업체로 하여금 품질의 경쟁시대를 맞이하도록 하였다. 이러한 품질경쟁시대에서 빠르게 변화하는 고객의 요구품질에 부응하는 주택상품기획 방향을 모색하기위한 선행연구로서 현재 우리 주택시장에서 이루어지는 주택상품의 단위세대 품질의 차별화 사례유형에 대한 실태분석을 실시하였다. 조사 및 분석 결과 많은 사례들이 단순히 마감자재의 고급화나 일시 유행적인 친환경자재의 사용과 부분적이고 단속적인 생활편의품과 설비시스템의 건축요소와의 결합 등을 통한 상품풀질의 차별화를 꾀하고 있었다. 본 연구결과 주택상품의 차별화 기획은 고객을 중심으로 하여 단위세대의 품질 요소 중 건축지향적인 평면 및 인테리어요소와 기술지향적인 설비 및 제품요소의 유기적인 융합을 통합 품질의 차별화가 이루어져야 할 것으로 판단된다. 향후 주택상품기획단계에서는 고객 개념의 재정립을 통한 사람중심의 지속가능한 차별화 계획요소에 대한 연구 및 고객 지향적 주택상품기획 절차의 마련이 필요한 것으로 연구되었다.

Keywords