Cost Estimation Model Framework of Road Construction Project through Quantity of Standard Work

대표물량을 활용한 도로공사 개략공사비 산정모델 프레임워크

  • 곽수남 (연세대학교 공과대학 사회환경시스템공학부) ;
  • 김두연 (연세대학교 공과대학 사회환경시스템공학부) ;
  • 한승헌 (연세대학교 공과대학 사회환경시스템공학부)
  • Published : 2007.11.09

Abstract

Early cost estimation promote efficient budget plan by comparing alternatives and presenting cost information However it is hard to predict accurate cost because of vague cost standard and lack of available information in the early stage. The precious cost model has limitations in the accuracy because they are simple linear model which uses the unit cost per kilometer. This study presents the framework of early cost estimation for road construction projects to overcome the limitation of previous cost model. This study analyzed domestic and foreign cost model and cost data of previous road construction project to present method of cost model framework.

사업 초기 단계에서의 정확한 공사비 예측은 각각의 대안을 비교하여 향후 공사비에 대한 정보를 제공함으로써 효율적인 예산수립을 가능하게 한다. 하지만 사업 초기 단계에는 공사비 산정 기준이 모호하고 가용 정보가 부족함에 따라 공사비 예측에 한계가 나타난다. 더욱이 현행 공사비 산정모델이 단위 길이당 공사비를 활용한 선형적이고 단순한 모델을 활용함에 따라 예측의 정확도에 한계를 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 기존 공사비 산정모델의 한계를 개선하고 사업 초기 단계에서 가용한 데이터를 활용할 수 있는 공사비 산정 모델의 Framework를 구축하고자 한다. 이를 위하여 본 연구에서는 국내외 개략공사비 산정 모델을 분석하였으며, 기존 도로공사의 공사비 분석자료를 토대로 노선선정 등 사업초기 단계에서 활용 가능한 도로공사 개략공사비 산정모델의 Framework를 제시하였다.

Keywords