A Study on the Flow Analysis according to the change of Surface Roughness Gap in the Leisure Ship

레저선박의 표면조도 간격변화에 따른 유동해석에 관한 연구

  • Oh, Woo-Jun (Graduate School, Division of Ocean System Engineering, Mokpo Maritime University) ;
  • Cho, Dea-Hwan (Division of Marine Engineering, Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Dong-Sub (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Shon, Chang-Bae (Research Institute of Marine Science and Technology) ;
  • Lee, Gyoung-Woo (Division of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime University)
  • 오우준 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
  • 조대환 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 이동섭 (한국해양수산연수원) ;
  • 손창배 (해양과학기술연구소) ;
  • 이경우 (목포해양대학교 해양시스템공학부)
  • Published : 2009.10.22

Abstract

From large to small vessels of the surface is not smooth. and The surface ship has a surface roughness. Because surface roughness increases the surface resistance and heat transfer, be considered when designing a ship that is an important design factor. Due to surface roughness study on flow around and due to changes in flow and turbulence intensity for the ongoing research is conducted. Roughness of the surface ships from the ship by air as well as machines can be widely applied. In this study, the surface roughness of the leisure marine interval, any change will affect the surface flow, area due to surface roughness for boundary-experimental study was performed.

선박의 표면은 소형선박에서부터 대형까지 매끄럽지 않고 어느 정도의 표면조도(surface roughness)를 가지고 있다. 표면조도는 표면저항과 열전달을 증가시키기 때문에 선박의 설계시 고려해야 될 중요한 설계인자 중 하나이다. 때문에 표면조도에 따른 주위유동에 관한 연구와 조도변화에 따른 유동 및 난류에 대한 연구가 지속적으로 이루어지고 있다. 선박의 표면조도는 선박에서 뿐만 아니라 기계나 항공까지 광범위하게 적용이 가능하며 가용 분야 또한 매우 넓다. 본 연구에서는 레저선박의 표면조도 간격변화에 따른 표면유동에 어떠한 영향을 끼치며 표면조도 영역에 따른 경계층에 대한 실험적 연구를 수행하였다.

Keywords