Factors influencing automobile black box purchase decision

차량용 블랙박스 구매결정에 영향을 미치는 요인

  • Published : 2013.05.22

Abstract

Recently, a great attention has been paid to a car black box device in the automobile markets besides it provides an accident re-construction based on the data which contains audio, video, and some meaningful driving informations. Also, it is expected that the device will get to promote around public transit and the market will greatly grow within a few years. Thus, this research conducted of preference the influencing factors in decisions purchase of auto black box. Factors influencing in decisions purchase of black box was divided safety, functionality, differentiation, economics. Questionnaire survey was conducted to those who worked in black box company. This study suggests practical and theoretical implications of factors influencing in purchase decisions based on the results.

차량용 블랙박스는 음성과 영상 그리고 자동차의 다양한 정보를 저장하는 매체이며 이러한 정보를 바탕으로 사고의 재구성이 가능해 최근 자동차 시장에서 주목을 받고 있다. 또한 대중교통 중심으로 블랙박스의 장착이 확산되면서 수년 내에 시장은 더욱 커질 전망이다. 본 연구는 차량용 블랙박스 구매결정에 영향을 미치는 요인의 대한 선호도를 분석하였다. 블랙박스 구매결정 요인을 안전성, 기능성, 차별성, 경제성으로 구분하였다. 실증적 분석을 위해 블랙박스 관련회사 직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집된 설문지를 분석하였다. 분석결과를 바탕으로 블랙박스 구매결정과 관련된 실무적 의의를 논의하였다.

Keywords