A Study of The Correlation between Visual Metaphor and User Affection

인터페이스에서 시각 메타포의 요소와 사용자 감성과의 상관성 연구

  • Published : 2013.05.22

Abstract

The principle of human perception, behavior, and thought is presented in the traditional interface design study that is ease to use and increase the learn-ability. We believe that the usability is related to user's affection. The goal of this paper is to investigate how visual metaphor works in usability and affection in interface to analyse the effect of visual metaphor to user affection. Literature reviews for the concept of metaphor and affection design conducted. We analyse the effect to user's affection through think-aloud i.e. protocol analysis for metaphor.

기존 인터페이스 디자인에 대한 연구에서는 자연스럽고 편안한 사용을 통한 효율적인 의미 전달 방법을 제시하기 위한 전제로 인간이 지각하고 행동하고 사고하는 원리에 대한 설명을 언급하고 있다. 본 연구는 이러한 편안한 사용이 사용자의 편의성과 연관이 있으며, 편의와 효율은 인간의 감성과 연결되어 있을 것이라는 기초 가설에서 시작 되었다. 본 연구의 목적은 시각적 메타포 요소가 사용자의 감성에 미치는 영향에 대한 분석을 통해 기존 연구가 주로 메타포를 언어적 수사의 표현으로 이해하는데 반해 메타포의 시각적 요소가 인터페이스의 편의성과 친밀도에 중요한 역할을 한다는 것을 밝히는 데 있다. 이를 위해 메타포의 개념과 감성디자인의 개념과 함께 관련 선행연구를 고찰하고 프로토콜 분석을 통해 메타포의 요소를 피 실험자가 구두화하는 과정을 통해 감성에 미친 영향을 분석 할 것이다.

Keywords