A Study on Smartwatch review data of SNS and sentiment analytical using opinion mining

스마트워치 SNS 리뷰 데이터와 오피니언 마이닝을 통한 감성 분석 처리에 대한 연구

  • 신동현 (숭실대학교 소프트웨어특성화대학원) ;
  • 최용락 (숭실대학교 소프트웨어특성화대학원)
  • Published : 2015.10.26

Abstract

Wearable device, along with IoT(Internet of Things), is considered the core of upcoming generation's convergence technology. Companies are intensely competing one another for prior occupation in the smartwatch market. Consumers that use smartwatch express their preferences by sharing their opinions through SNS(Social Networking Service). Through this study, emotions dictionary is built, which consists of attributes and emotional words related to smartwatch. Based on the emotions dictionary, SNS data has been categorized according to the attributes through opinion data model. Afterwards, overall polarity and attribute polarity of collected data are distinguished through natural language parsing, followed by an analysis of smartwatch reviews. This study will contribute to determination of which attributes of smartwatch to be improved, to arise consumer's interest for individual smartwatch.

IoT(Internet of Things)에 대한 관심과 함께 웨어러블 디바이스 또한 차세대 융합 기술의 핵심으로 그 관심이 증가하고 있다. 특히, 초기 단계인 스마트워치 시장의 선점을 위하여 여러 기업들이 경쟁하고 있으며, 사용자들은 이러한 경쟁 속에서 각 기기에 대한 의견을 SNS를 통하여 공유하며 그에 대한 선호도를 표출하고 있다. 따라서 본 논문에서는 스마트워치에 관련된 속성과 감성단어들에 대한 감성사전을 먼저 구축한 뒤 이를 토대로 의견 데이터 모델을 통하여 수집된 SNS의 데이터를 속성별로 분류한다. 이후 수집된 데이터를 자연언어 처리 기법을 이용하여 전반적 극성 및 속성별 극성을 판단하고 이를 통하여 각 스마트워치 리뷰에 대한 분석을 수행하고자 한다. 그리고 수집된 자료 분석을 통하여 사용자들이 선호하는 스마트워치의 속성을 파악할 수 있도록 하고 이를 통해 각 기기별 발전방향을 판단하는데 기여하도록 한다.

Keywords