뉴로피드백 기반의 집중력 향상 콘텐츠 개발

Development of Contents for Improve the Concentration based on Neurofeedback

  • 발행 : 2016.05.25

초록

본 논문에서는 사용자의 실시간 뇌파를 계측 및 집중력 지표를 반영하여 집중력 훈련이 가능한 게임 형 콘텐츠를 구현하였다. 구현된 콘텐츠는 보다 효과적인 훈련을 위하여 사용자별 뇌파 차이를 토대로 집중력 지표를 반영함으로써, 수준별 훈련이 가능하다. 구현된 콘텐츠의 유용성을 평가하기 위하여 피실험자 5명을 대상으로 집중력 향상 훈련을 진행하였고 집중력 지표의 변화를 비교 분석을 통하여 사용자의 집중력 향상을 확인할 수 있었다.

In this paper, reflecting the index of concentration and real-time EEG measurement, implementation of the game-type content that can be centralized power of training. Implemented content, for more effective training, based on the brain wave difference in each user, by reflecting an indication of concentration, it is possible by level training. In order to evaluate the usefulness of the implemented content, to target the five subjects, is underway to improve training of concentration, through a comparative analysis of the changes in the index of ability to concentrate, to confirm the improvement of the concentration of the user it could be.

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