A Case Study of Virtual Reality Contents Development Using Experience Device

가상현실 체험형 디바이스를 활용한 콘텐츠 개발 사례

  • Yoo, Myoung-Eun (Dept. of Virtual/Augmented Reality, Graduate School, Namseoul University) ;
  • Lee, Seok-Hee (Dept. of Computer Science, Namseoul University) ;
  • Song, Eun-Jee (Dept. of Computer Science, Namseoul University)
  • 유명은 (남서울대학교 대학원 가상증강현실학과) ;
  • 이석희 (남서울대학교 컴퓨터소프트웨어학과) ;
  • 송은지 (남서울대학교 컴퓨터소프트웨어학과)
  • Published : 2019.05.23

Abstract

Creating a virtual reality ecosystem is more important than anything else for virtual reality, which has recently been drawing attention as a sector of the fourth industrial revolution. Virtual reality ecosystem consists of content (C), device (D), platform (P), and network (N). While content is key among these, virtual reality depends on input and output devices, so device utilization is very important. Recently, hands-on devices are being developed for realistic experiences. This study presents examples of contents development using VirZOOM, an experienced device, to reduce immersion and motion sickness of VR contents. We look forward to further promoting the development of virtual reality content in the future through this study.

최근 4차산업혁명의 분야로서 주목받고 있는 가상현실이 활성화되기 위해서는 가상현실 생태계 조성이 무엇보다 중요하다. 가상현실 생태계란 콘텐츠(C), 디바이스(D), 플랫폼(P), 네트워크(N)로 구성된다. 이 중에서 콘텐츠가 핵심이지만 가상현실은 입출력 디바이스에 따라 그 효과가 다르므로 디바이스의 활용이 매우 중요하다. 최근에는 실감 나는 경험을 위해서 체험형 디바이스가 개발되고 있다. 본 연구에서는 VR 콘텐츠의 몰입감과 멀미 저감을 위하여 체험형 디바이스인 VirZOOM을 활용한 콘텐츠 개발사례를 제시한다. 본 연구를 통해 향후 가상현실 콘텐츠의 개발이 더욱 활성화되기를 기대한다.

Keywords