소형선박의 충돌위험도 분석을 위한 VTS 관제구역내 사례 연구

Variation of Beach Processes and Harbor Sedimentation in an Area of Large Tide

  • 이진석 (목포해양대학교 항해학부) ;
  • 김주성 (목포해양대학교 항해학부) ;
  • 김광일 (제주대학교 해양산업경찰학과) ;
  • 송재욱 (한국해양대학교)
  • Lee, Jin-Suk (Division of Navigation Science, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Joo-Sung (Division of Navigation Science, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Kwang-Il (Division of Marine Industry and Maritime Police, Jeju National University) ;
  • Song, Chae-Uk (Division of Navigation, Korea Maritime & Ocean University)
  • 발행 : 2019.11.20

초록

본 연구는 소형선박 등이 관제대상으로 점차 확대됨에 따라 해당 선박이 VTS(Vessel Traffic Service) 관제사에게 미치는 충돌사고 위험도를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 VTS 관제구역내에서 발생한 소형선박이 관여한 사고 및 준사고 사례를 VTS 관제사 관점에서의 충돌위험도 모델 (CoRI)로 위험도를 분석하였다. 또한 소형선박의 관제대상 포함 여부가 VTS 관제사에게 미치는 위험도를 CoRI로 분석함으로써, 향후 다양한 사례 연구를 통해 관제 대상 선박의 적절한 범위 설정을 위한 방안 마련에 기여하고자 한다.

The objective of this study is to analyze the risk of collision accidents to the VTSOs(Vessel Traffic Service Operators) as small vessels are expanded for monitoring targets. For this purpose, the risks of accidents and quasi-incidents involving small ships in the VTS area were analyzed by the collision risk model(CoRI) from the view-point of VTSOs. In addition, by analyzing risk of whether or not small vessels are included in the monitoring target by CoRI, we will contribute to the preparation of a proper range of the vessel for monitoring taget through various case studies in the future.

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