Design of Artificial Intelligence Education Program for Elementary School Students based on Localized Public Data

지역화 공공데이터 기반 초등학생 인공지능 교육 프로그램 설계

  • Received : 2021.07.20
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

This study designed an artificial intelligence education program using localized public data as an educational method for improving computational thinking in elementary school students. Program design and development was carried out based on the results of pre-requisite analysis on elementary school students according to the ADDIE model. Based on localized public data, the program was organized to learn the principles of artificial intelligence by utilizing "Machine Learning for Kids" and "Scratch" and to solve problems and improve computational thinking skills through abstracting public data for purpose.Through subsequent research, it is necessary to put this education program into the field and verify the change in students' computational thinking as a result.

본 연구는 초등학생의 컴퓨팅 사고력 향상을 위한 교육 방법으로 지역화 공공데이터를 활용한 인공지능 교육프로그램을 설계하였다. ADDIE 모형에 따라 초등학생을 대상으로 사전 요구 분석을 진행한 결과를 바탕으로 프로그램 설계를 진행하였다. 지역화 공공데이터를 기반으로 머신러닝 포 키즈와 스크래치를 활용하여 인공지능 원리를 학습하고 공공데이터를 목적에 맞게 추상화하는 과정을 통해 문제를 해결하고 컴퓨팅 사고력을 향상할 수 있도록 교육 프로그램을 구성하였다. 추후의 연구를 통해 본 교육 프로그램을 현장에 투입하고 그 결과 학생들의 컴퓨팅 사고력의 변화를 검증할 필요가 있다.

Keywords