자동차의 마이크로프로셋서를 이용한 전자식 제어시스템에 대한 연구 제2편 ; 정보 표시 제어장치

$\mu\textrm{p}$-based Electronic Control System for Automobiles Part 2; Information Display Control System

  • 채석 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 김용립 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 유준 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 김광락 (한국과학원 전기 및 전자공학과) ;
  • 변증남 (한국과학원 전기 및 전자공학과)
  • Chae, S. (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Kim, Y.L. (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Liu, J. (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Kim, K.R. (Dept. of Electrical Science, KAIS) ;
  • Bien, Zeungnam (Dept. of Electrical Science, KAIS)
  • 발행 : 1980.12.01

초록

자동차의 패널에 전자식 표시장치를 도입하고, 마이크로프로셋서를 사용하여 운전자에게 차의 동작상태 및 여행자료와 같은 정보를 표시하는 정보 표시시스템(information display system)을 설계 개발하였다. 본 시스템의 하드웨어로는 기능 선택 keyboard, 중앙 처리장치 표시공(displays)등이 있으며, 소프트웨어로는 여러 가지 감지기(Sensors)의 입력으로 부터, 주행속도, 사용 가능한 연료량, 냉긱수 은도, 바테리전압, 목적지까지 남은 거리, 현재의 시긱등 12가지의 여행자료등 운전자가 원하는 정보로 바꾸어 주는 main routine을 비롯하여, keyboard 및 연splay를 위한 interrupt service routine으로 구성하였다. 마지막으로, 본 시스템을 실제로 실장시험한 결과와 문제점을 논의하였다.

The information display control system is designed and implemented on an automobile in which the conventional panel displays are replaced by electronic ones. The system hardware consists of three main parts, i. e., (i) the function select keyboard (ii) the central processing unit (iii) the displays, The system software consists of main routine and several interrupt service routine such as keyboaiuand display interrupt service routine:. The main routine handles various sensor inputs to generate the appropriate information for the driver such as running speed, available fuel quantity. coolant temperature, battery voltage, remaining distance to the destination , time of day, and so on. Finally the results of the field test of the system and some associated difficulties of realization problems are discussed.

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