Effects of the Persuasive Message on Users' Attitude toward the Policy of Limiting Park Use

설득(說得) 메시지가 공원이용규제정책(公園利用規制政策)에 대한 이용자(利用者) 태도(態度)에 미치는 효과(效果)

  • Kang, Mi-Hee (Department of Forest Resources, College of Agriculture and Life Sciences, Seoul National University) ;
  • Kim, Seong-Il (Department of Forest Resources, College of Agriculture and Life Sciences, Seoul National University)
  • 강미희 (서울대학교 농업생명과학대학) ;
  • 김성일 (서울대학교 농업생명과학대학)
  • Received : 1995.08.05
  • Published : 1996.03.31

Abstract

The theory of reasoned action was examined as a theoretical model which explains the relationships among belief, attitude, and intention regarding the policy of limiting the total number of visitors per day in the national parks during the high-demand season. Also, effects of persuasive messages developed to change users' attitude toward the policy positively were examined. Among the visitors in Kyeryongsan National Park, 563 visitors participated in on-site and mail survey. The number of visitors who had positive and negative attitudes toward the policy was in the ratio of 43 to 49. A significantly positive relationship was found between the sum of belief and outcome evaluation crossproducts and attitude(r=0.42). Intention could be explained with attitude in an acceptable power ($R^2=0.32$). The visitors who had negative attitude and intention regarding the policy before the treatment were changed positively by the two types of persuasive messages. Among the visitors receiving the persuasive messages, 74% answered that carrying out the policy is good and 66% intended to agree to carrying out the policy. It was indicated that the persuasive messages were an effective communication method between park managers and users.

본 연구는 성수기 동안 국립공원의 하루 입장객 수를 수용력 이하로 제한하는 국립공원 1일 총방문객수규제정책 시행에 대한 이용자의 신념과 태도 및 의도를 논리적 행위이론으로 검증하고, 이용자의 태도를 긍정적으로 유도하기 위하여 개발한 설득 메시지의 효과를 검증하였다. 계룡산 국립공원 방문자 563명을 대상으로 현지설문과 우편설문을 실시한 결과, 정책시행에 대한 이용자의 기존 태도는 "바람직하다"는 입장이 43%, "나쁘다"가 49%로 나타났다. 정책시행과 관련한 이용자의 신념과 태도는 통계적으로 유의한 상관계수(r=0.42)를 보였으며, 태도는 찬성의도를 32%($R^2=0.32$) 설명할 수 있는 것으로 나타났다. 두 가지 유형으로 개발된 설득 메시지는 정책시행에 대한 이용자의 부정적인 태도와 의도를 긍정적으로 변화시키는 데 매우 효과적인 것으로 나타났다. 설득 메시지를 받은 이용자 중 74%가 정책시행을 바람직한 것으로 평가하였으며 66%가 정책시행 찬성의도를 보였으므로, 관리자와 이용자 사이의 유용한 의사소통수단으로 설득 메시지를 이용할 수 있을 것이다.

Keywords