The Effects of STS Program-Oriented Earth Science Instruction on the Science-Related Attitude and Scientific Achievement of High School Students

고등학교 과학 I(하) 천문영역에 대한 STS 프로그램 적용이 학생들의 과학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과

  • Ryu, Joo-Hyun (Department of Earth Science, College of Education, Ewha Womans University) ;
  • Yoo, Kye-Hwa (Department of Earth Science, College of Education, Ewha Womans University)
  • 류주현 (이화여자대학교 사범대학 과학교육과) ;
  • 유계화 (이화여자대학교 사범대학 과학교육과)
  • Published : 1997.12.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effects of STS program in Earth Science instruction on science-related attitude and scientific achievement of high school students. The students were divided into an experimental group and a control group. The experimental group was taught by the STS program and the control group was taught by the conventional lecture. The science-related attitudes have been improved in the experimental group more positively than in the control group. The experimental group showed a higher improvement in scientific achievements than the control group.

본 연구의 목적은 STS프로그램을 적용한 수업이 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학학습성취도에 미치는 효과를 분석하는데 있다. 연구 목적에 따라 고등학교 3학년 학생들을 실험집단과 통제집단으로 나눈 뒤, 약 6주 동안 실험집단은 본 연구자가 개발한 STS 프로그램을 사용하여 수업을 실시하고 통제집단은 강의 중심의 전통적 수업을 실시하였다. 연구 결과 과학에 관련된 태도에 있어 실험집단이 통제 집단보다 더 긍정적인 방향으로 태도가 향상되었고, 과학학습 성취도에 있어서도 실험집단이 더 높은 성취도 향상을 나타내었다.

Keywords

References

  1. 이화여자 대학교 교육대학원 석사학위논문 STS 자료를 이용한 생물 수업이 학생들의 학습 성취도와 태도에 미치는 영향 이정아
  2. 이화여자 대학교 교육대학원 석사 학위논문 STS 프로그램이 중학생들의 환경문제에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 효과 조현순
  3. 물리교육 v.13 no.1 STS 수업방법과 전통적 수업방법에 의한 중학교 학생들의 과학 성취도 및 과학과 관련된 태도변화에 관한 연구 최경희;김추령
  4. 한국 교원대학교 석사학위 논문 STS적 접근에 의한 고등학교 화학 교수 자료개발 최선희
  5. 한국 교원대학교 대학원 석사학위 논문 콜로이드 요액에 대한 STS적 교재개발과 적용효과 한정륭
  6. Phi Delta Kappan v.68 no.5 Perspectives for the Reform of Science Eduction Hurd, P. D.
  7. The Megatrend in Eduction Roy, R.
  8. Journal of Research in Science Teaching v.28 no.6 The Effects of Infusing STS Vignettes into the Genetics Unit of Biology on Learner Outcomes in STS and Genetics: A Report of Two Investigations Rubba, P. A.;McGuyer, M.;Wahlund, T. M.
  9. Assessing Impact of S/T/S instruction in 4-9 Science in Five Domains Yager, R. E.
  10. Science Education v.77 no.6 STS Approach: Reasons, Intentions, Accomplishments, and Outcomes Yager, R. E.;Tamir, P.