Status of Document Delivery, Interlibrary Loan Services and Use of Information Technology in Korean Special Libraries

국내 특수 도서관에서의 원문제공과 상호대차 서비스 및 정보기술의 활용 현황

  • Published : 1997.09.01

Abstract

To find out the status of document delivery and interlibrary loan services and the use of information technology in special libraries, questionnaires were sent to 328 special Libraries nation wide with at least 1 librarian, listed In the Korean Libraries Statistics 1994-1995(1996). $46.6\%$ were returned and 152 Questionnaires were analyzed. For document delivery, $61.3\%$ use BLDSC$47.5\%$ use KINITI. 87 libararies $(57.2\%)$ participate In interlibrary loan activities. To send requests, FAX and telephone is used the most, while FAX and print copy is used the most to receive the requested documents. $45-75\%$ use various information technology including online databases, Internet, e-mail, etc., and the use of information technology was related to the budget of the libraries. The costs, budgets, and slowness was the problems raised by the most. To improve the document delivery services, the most urgent thing is establishing cooperative system using BBS or Internet. Network systems to facilitate interlibrary loan should be established ultimately.

국내 특수도서관들의 원문 제공 서비스 및 상호대차 서비스의 현황을 조사하고, 서비스 제공에 있어서 정보기술의 활용도를 파악하기 위하여, $\ulcorner$한국 도서관 통계 1994$\cdot$1995$\lrcorner$(1996)에 수록된 전문, 특수 도서관 중 1인 이상의 사서가 근무하는 전국의 328개 도서관에 설문지들을 발송하였다. 회수율은 $46.6\%$였고, 152매가 분석되었다. 원문 제공에 있어서. BLDSC를 $61.3\%$가. KINITI를 $47.5\%$가 이용하고 있었다. 상호대차에 참여하고 있는 곳이 87곳$(57.2\%)$이고, 사용신청에는 FAX와 전화가 가장 많이 사용되었고. 원문을 제공받는데는 FA교와 복사를 가장 많이 이용했다. $45-75\%$가 온라인 데이타베이스, 인터넷, E-mail 등 정보기술을 황용하고 있으며, 정보 기술의 이용은 예산의 정도와 관계가 있었다 원문제공에 있어서의 문제점으로 비용. 예산 문제, 원문을 받는데 신속성이 없다는 의견이 가장 많았다. 원문제공 서비스의 향상을 위해서는 PC통신이나 인터넷을 통해 협력창구를 구축하는 것이 급선무이다. 상호대차와 원무 신청이 쉽게 이루어질 수 있는 네트워크의 설립이 궁극적으로 마련되어야 한다.

Keywords