A Cognitive Study on the Usability of Cross-referencing link ad Multiple hierarchies

교차적 연결과 다계층구조의 유용성에 관한 인지적 연구 : 사이버쇼핑몰의 커스터머 인터페이스를 중심으로

  • Published : 1999.03.01

Abstract

The focus of this study is on the elements of structure design that facilitate u user interaction with applications within cyberspace Structure design entails decisions regarding the optimal classification and hierarchical organization of information into s successively higher units. i.e .. the grouping of highly related information in the form of nodes of a site and the subsequent connection of nodes that are inter-related. The decisions are based on the designer's subjective classification framework. which is not always compatible with that of the user. We propose that the ensuing cognitive dissonance can be reduced via the employment of multiple hierarchies and cross-referencing links. Multiple hierarchies represent a single information space in terms of a number of single hierarchies. each of which represent a different perspective Cross-referencing refers to the inter-connection between the constituent hierarchies by providing a link to the alternate hierarchy for information that is most likely to be categorized in diverse manners by users with differing perspectives. In this study we conducted two empirical studies to gauge the effectiveness of multiple hierarchies and Cross-referencing links in the domain of cyber shopping malls. In the first phase. an experiment was conducted to determine how subjects classified given products with respect to two different perspectives for categorization. Experimental cyber malls were developed based on the results from the first phase to test the effectiveness of multiple hierarchies and cross-referencing links. Results show that the ease of navigation was higher for cyber malls that had implemented cross-referencing links are of greater value when used in conjunction with single hierarchical designs rather than multiple hierarchies. Users satisfaction with and ease of navigation was higher for cyber malls that had not implemented multiple hierarchies. This paper concludes with discussion of these results and their implications for designers of cyber malls.

본 연구는 사이버 공간에서 사용자와 시스템간의 상호작용을 도울 수 있는 구조디자인 설계에 초점을 맞추고 있다. 구조디자인이란 인터페이스를 구성하는 개별화면이 어떻게 분류되며 이에 따라서 화면내의 정보가 어떻게 표현되어야 하는지를 결정하는 것이다. 본 연구에서는 사이버 쇼핑몰 안에서 쇼핑만족과 항해 편리성을 높일 수 있는 구조디자인을 설계하기 위한 방안으로 교차적 연결과 다 계층 구조를 제시하였다. 교차적 연결이란 여러 가지 범주화 기준이 적용된 정보공간 사이를 연결시켜주고 것이고, 다 계층 구조란 동일한 정보공간에 대해서 여러 가지 기준을 가지고 각 기준에서 바라본 관점으로 정보공간을 표현해주는 구조이다. 본 연구에서는 교차적 연결과 다 계층 구조의 유용성 검증을 위한 두 단계의 실험을 사이버 쇼핑몰을 대상으로 실시하였다. 제1단계 실험은 사용자의 특정 정보 공간에 대한 인지적 틀, 즉 상품 정보 공간에 대한 사용자 관점에서의 다양한 범주화 기준을 파악함으로써 사이버 쇼핑몰의 기본 상품분류체계를 개발하였으며, 제2단계 실험은 1단계 실험결과를 바탕으로 교차적 연결과 다 계층 구조를 사용한 쇼핑몰 구조에 대한 유용성을 검증하는 것이었다. 그 검증 결과는 교차적 연결 측면에서는 교차적 연결이 제공되는 쇼핑몰이 제공되지 않는 쇼핑몰 보다 항해 편리성이 높은 것으로 나왔다. 그리고 이 교차적 연결이 다 층 구조상에서 제공되는 것보다는 단일 계층 구조상에서 제공되는 것이 항해 편리성을 높이고 있다. 한편, 계층구조측면에서는 단일 계층 구조가 제공되는 쇼핑몰이 다 계층 구조가 제공되는 쇼핑몰보다 항해만족과 항해 편리성이 높은 것으로 나왔다. 이를 기초로 본 연구는 이러한 결과에 대한 토론 및 쇼핑몰 구축상의 시사점을 제시하였다.

Keywords

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