Development of Elementary School Science Instructional Program for Nurturing Creativity - 1. Survey of the Status in Creativity Education -

창의력 계발을 위한 자연과 교수.학습 자료 개발 -1. 창의력 교육의 실태조사-

  • Published : 1999.12.30

Abstract

The purpose of this study was to develop the teaching-learning materials for students' creativity in elementary school science class. For this, we asked some questions to both teachers and students: 25-item- questionnaires were given to 122 teachers in charge of 5th graders and 6th graders in elementary schools located in Seoul, Inchon and Kyonggi province, and 20-item-questionnaires to 825 students of 5th grade and 6th grade in the same schools. The results of this study are as follows: most of teachers admitted the need of creativity education, but they taught class mostly with textbook only. The lack of students' divergent thinking and creative scientific activities in science class made it difficult to develop students' creativity. Besides, teaching-learning materials for whole brain learning were not enough. In case that the students did not make experiment in class, they liked VCR tapes or TP materials Students thought that the most effective materials for class are VCR tapes and next were worksheets. Not a few students answer they do hard only interesting experiments. Most of students wanted worksheets including various interesting activities like games, quiz, experiments, drawing, etc.

이 연구의 본래적 목적은 창의력 계발을 위한 자연과의 교수 학습 자료를 개발하는 데 있다. 이를 위해 먼저, 서울, 인천, 시골의 3개 지역에 있는 5, 6 학년 교사(122명)와 학생(828명)들을 대상으로 창의력 교육에 대한 실태를 설문 조사하였다. 교사를 대상으로 한 설문지는 25문항으로 구성되어 있고, 학생을 대상으로 한 설문지는 20문항으로 구성하였다. 설문의 결과는 다음과 갇다. 대부분의 초등학교 교사는 창의력 교육의 필요성을 인정하고 있지만 주로 교과서에 의존하여 수업을 하고 있었다. 확산적 사고나 창의적인 과학활동의 부족으로 인해 초등학교 자연과에서 창의력 계발이 잘 이루어지지 않고 있었다. 전뇌학습을 하기 위한 교수-학습 자료가 부족하였으며, 실험을 하지 않는 경우 학생들은 VCR자료나 TP자료를 선호하는 것으로 나타났다. 또한 학생들은 시청각 자료인 VCR자료가 학습 내용 전달에 가장 효과적이고 그 다음으로는 학습지라고 생각하였다. 이와 더불어 수업시 재미있는 실험만 열심히 한다는 학생이 많았으며, 자연 시간에 실험한 결과는 대부분 '실험 관찰'에 기록하고 있었는데, 학생들은 이렇게 기록하는 방법이 창의적인 아이디어를 발상하는 데는 거의 도움이 되지 않는다고 하였다. 학생들은 흥미를 유발할 수 있는 다양한 활동(심상활동, 실험, 그리기, 상상하기, 게임, 퀴즈 등)과 자료를 제공하고, 흥미를 가지고 탐구할 수 있는 소재를 제공하는 활동지를 원하고 있었다. 이러한 설문 결과를 검토할 때, 창의력 계발을 위한 활동지를 제작할 때 우선적으로 고려할 사항은 좌우뇌의 기능을 균형있게 활용할 수 있도록 활동 중심으로 개발하여야 한다는 점이다.

Keywords