A Study on the Group Forming Methods for the Cooperative Learning of the Home Economics in Middle School

협동학습의 조 구성 방법이 가정과 수업에 미치는 영향-중학교 3학년<우리들의 주거공간> 단원을 중심으로-

  • 노승욱 (인하대학교 교육대학원 가정교육전공) ;
  • 이완정 (인하대학교 생활과학대학 소비자아동학과)
  • Published : 2000.08.01

Abstract

The purpose of this study was to suggest the most effective method of group formation necessary fro the cooperative learning of the home economics in the middle school. For this purpose, 12 classes students in the 3rd grade of a middle school in Inchon City have been divided as 3 groups: 4 classes were consisted of the groups by the records, 4 classes by close friend. and 4 classes by lot. The STAD method of the cooperative learning methods has been evenly introduced to all 12 classes for 10 hours in 10 weeks. After those sessions. some questionnaires asking . and were collected from all students, Data, which were analyzed by the method of group formation for male and female students groups, showed following results: 1. The most effective group forming method was the group consisted by lot. This group was more effective than the group by close or the group by records. 2. While male students were influenced by the group forming method in the cooperative learning. female students were not. 3. More activity of the groups resulted more effects of the cooperative learning and made more positive attitude to the study of the home economics, and thus. teachers should care for the activity of each to make the students cooperative and to activate in the class.

Keywords

References

  1. 협동학습을 적용한 가정과 수업에 관한 연구 구영순
  2. 협동학습과 선행학습 수준에 따른 집단 보상과 개인별 향상점수제가 학업성취에 미치는 효과에 관한 연구 권혁규
  3. 과학과 협동학습이 학업성취 및 정의적 특성(과학적 태도, 교육관계. 자아존중감)에 미치는 효과에 관한 연구 김계전
  4. 열린교육 방법에 의한 중학교 법 교육에 관한 연구 김병근
  5. 고등학교 가정교과 주생활 영역의 수업 지도안 개발 김선경
  6. 협동학습 모형을 적용한 '인간발달과 가족관계' 영역의 학습지도안 개발 김수현
  7. 협동학습과 팀조직 유형이 학습 성취에 미치는 효과 김승동
  8. 가정과 교육을 위한 '열린교육'의 적용 연구 김옥선
  9. 기술교과 수업에서 탐구중심 학습지도 방법이 학습자의 학업성취에 미치는 영향 김정식
  10. 열린교육을 받는 어린이의 학습활동에 관한 연구 명옥자
  11. 협력학습을 통한 영어독해증진 방안 연구 박모래알
  12. 협동학습과 전통학습이 아동의 인지양식에 따라 학업성취 및 태도에 미치는 효과 박수민
  13. 협동학습의 이론과 실제 변영계;김광희
  14. 협동학습을 통한 수학불안 요소에 관한 연구 배철효
  15. 협동학습이 학습자의 사회성에 따라 학습태도 및 학업성취에 미치는 영향 서재식
  16. 협동학습과 경쟁학습이 학습자의 사회성 및 자기 효능감에 미치는 효과 안명수
  17. 협동학습 방략이 교과별 학업성취도에 미치는 효과 오원석
  18. 중학교 가정교과 가정자원관리 교육의 실천효과 유수귀
  19. 중학교 가정과 주생활 영역의 수업지도안 및 학습자료 개발 이계행
  20. 가족관계영역의 토의학습 모형을 적용한 수업에 관한 연구 이문숙
  21. 교수 방법론 이성호
  22. 중학교 가정 교사용 지도서 이순원 외.
  23. 가족관계 영역을 중심으로 역할놀이 수업 모형의 개발 및 적용 이시경
  24. 협동학습이 중학생의 과학 지식, 탐구능력 및 학습 환경 인식에 미치는 효과 이양락
  25. 가정과 교수법 이연숙
  26. 협동학습이 중학생의 과학 학업성취 및 학습태도에 미치는 효과 이완석
  27. 협동학습이 학습능력별 학습자의 학업 성취와 자아 존중감에 미치는 영향 이인자
  28. 중등 열린교육 연수자료 이풍우
  29. 중학교 가정과 수업에 있어서 SUCHMAN 탐구 훈련 모형을 적용한 수업방식과 설명식 수업방식의 비교연구 이혜기
  30. 혐동학습과 경쟁학습에 따른 아동의 학업성취, 학습태도 및 교우관계 비교연구 이호준
  31. 협동학습과 개별학습의 학습 촉진적 효과의 분석 장정묵
  32. 협동학습 기법이 학업성취 및 학습태도에 미치는 영향 정경용
  33. 열린교육 방법과 아동의 인성특성과의 관계 정지애
  34. 중학교 가정과 수업에서 발견식 수업모형의 적용연구 차송희
  35. 중등수학 교과과정에서의 협동학습 도입에 관한 연구 한재경
  36. 협동학습 유형이 학습자의 학업성취에 미치는 효과 함창숙
  37. 대한 가정학회 v.35 no.1 중학교 남녀학생들의 가정과목과 식생활 단원에 대한 인식 홍은정;백화영