가스상 물질의 농도변화를 이용한 오염토양 복원의 타당성 평가

The Effective Evaluation of Soil Remediation Technology by Gas Phase Concentration Trend

  • 박덕신 (한국철도기술연구원 철도환경.재료연구팀) ;
  • 정우성 (한국철도기술연구원 철도환경.재료연구팀) ;
  • 강순기 (삼성엔지니어링(주) 기술연구소) ;
  • 김무훈 (삼성엔지니어링(주) 기술연구소)
  • 투고 : 2000.01.15
  • 심사 : 2000.04.14
  • 발행 : 2000.07.31

초록

디젤로 오염된 토양에서 토양증기추출(soil vapor extraction)과 생물학적통풍(bioventing)을 혼합한 파일럿 테스트를 실시하여 기술의 적용 가능성과 운전조건을 파악하였다. 본 연구에서는 오염된 지역의 복원율을 평가하는 중요한 인자인 공기투과도(air permeability)와 가스상 물질의 농도변화를 구하였다. 실험결과 공기투과도는 1985~1194 darcy로서 토양증기추출의 적용에 적합한 것으로 나타났다. 생물학적통퐁 실험에서는 실험결과 $3.5m^3/hr$의 유량으로 공기를 주입했을 때 미생물 활성도에 따른 생분해율이 가장 높았으며, 연구결과 이 지역과 같이 디젤로 오염된 지역에서 혼합형 시스템을 적용하는 것이 바람직할 것으로 판단된다.

The purpose of this study is to see the remediability and pilot system operating condition on diesel contaminated areas. Air permeability(k) and trend of gas phase ($O_2/CO_2/VOCs$) concentration to determine the remediation rate of the contaminated sites are very important. So we tested air permeability and trend of gas phase concentration. Throughout soil vapor extraction(SVE) and bioventing hybrid pilot test on different conditions, the range of air permeability(k) was 1985~1194 darcy. The tests result in soil vapor extraction and bioventing hybrid system was appropriate on this test sites, and the suitable injection air flow rate was $3.5m^3/hr$.

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