신용협동조합의 직무특성이 개인의 인적서비스 질에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Effects of Job Characteristics of the Credit Union on the Employee's Service Quality

  • 양화석 (경도대학 컴퓨터정보과학과)
  • 발행 : 2001.09.01

초록

인적 서비스의 질은 서비스산업의 경영성과에 영향을 주는 중요한 요인일 뿐만 아니라 조직체의 존속, 성장, 발전에 절대적 영향을 미치므로, 이에 대한 심층적 연구의 필요성이 대두되고 있다. 특히, 신용협동조합의 경우 직원의 대 조합원 서비스의 질은 현재와 같이 어려운 환경 하에서는 조직의 존속과 성장에 더욱 중요한 요소가 되고 있다. 그러므로, 본 연구는 신용협동조합 직원의 인적 서비스의 질에 영향을 미치는 요인들을 중심으로 하여 이들간의 인과관계를 정립하고. 그 요인들이 미치는 영향력을 중심으로 하여 차후의 연구를 위한 시사점을 제공할 목적으로 수행되었다. 이에 따라 본 연구에서는 기존의 연구결과에서 나타난 문제점을 보완하고. 보다 진전된 연구결과를 도출함으로써 신용협동조합 직원들의 대 조합원 서비스의 질에 대한 향상방안을 제시하였다.

The employee's are one of the most important parameters determining the success of orga as they have profound influence on the existence, growth and the development of an orga The importance of the workers in the credit unions prompted studies on the human re management. The credit unions are currently facing the impending needs not only to retain t also to help them grew in the organization, as their business prospects are becoming incr shaky. Therefore, this study was conducted to provide suggestion for a future research by estab human relations among the staff members in terms of factors affecting the quality of personal they provide centering on the influence caused by such factors. According1y this study presented the method to improve personal service provided b employees of the credit union by working out problem revealed by previous researches and more developed study results

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