A Factor Analysis on the Relation between the Internet Addiction of Adolescent and Family & School Background

청소년의 인터넷 중독과 가정 및 학교환경과의 관계에 관한 요인분석

  • Published : 2001.12.01

Abstract

The purpose of this thesis is to study an effect for the relation between internet addiction of adolescent and family & school background in information society, and for this study I did a factor analysis. This study surveyed with questionnaire, and analyzed 666 valid samples through SPSS program. As a result of factor analysis, in family background, ‘educational method of parents is a democratic’, ‘concerning of parents and offsprings’ and ‘intimacy of parents and of offsprings’ have main factors of family background for internet addiction of adolescent. In school background, ‘intimacy of teachers and students’, ‘satisfaction of school's educational system’, and ‘relationship among the friends in school’have main factors of school background of internet addiction of adolescent.

본 논문은 정보사회에서 청소년의 인터넷 중독에 대해 가정 및 학교환경이 어떤 영향을 주고 있는가를 연구하기 위해 요인분석을 실시하였다. 본 연구를 위해 경험적 조사를 실시했고, 666개의 유효 표본을 SPSS 프로그램을 통해 분석하였다. 요인분석 결과 청소년의 인터넷 중독에 대해 가정환경에서는 '부모교육방식이 민주주의', '부모와 자녀간의 관심', '부모의 자녀에 대한 친밀감' 은 청소년의 인터넷 중독에 대한 가정환경의 중요한 요인으로서 나타나고 있다. 청소년의 인터넷 중독에 대한 학교환경에서 3가지 요인인 ‘선생님과의 원만한 관계', '학교교육만족', '학교친구들과의 원만한 관계' 는 청소년의 인터넷 중독에 대한 학교환경의 중요한 요인으로서 나타나고 있다.

Keywords