The Study on the Effectiveness of Electronic Commerce through Agent

에이전트를 이용한 전자상거래의 효과적 활용방안에 관한 연구

  • 신영균 (대구산업정보대학 컴퓨터정보계열) ;
  • 김재륜 (대구산업정보대학 인터넷비즈니스과)
  • Published : 2001.02.01

Abstract

The purpose of this study is to find out the effectiveness of Electronic Commerce through Agent. There have been many researches related to Electronic Commerce, the rate of changes and progress in information systems being too fast, most of them are outdated. Through the analysis, three factors are newly found to be important which are not studied in other researches. One is end-users’ technical environment and the other is the improvement of end-users’ abilities in business management, social consciousness as well.

본 연구는 에이전트를 이용한 전자상거래의 효과적 활용방안에 관한 연구를 하는데 그 목적이 있다. 최근 전자상거래에 관한 연구는 급속히 확산된 정보시스템의 환경적 활용방안에 관하여 충분히 반영하지 못하고 있는 한계성을 가지고 있다. 이는 정보산업의 발달로 따라 연구의 대상도 세분화하여야 할 필요가 제기 되었기 때문이다. 본 연구에서는 이러한 요인을 감안하여 연구한 결과 전자상거래의 효과적인 활용을 위한 기술적 요인, 사회적요인 및 비즈니스능력을 중요요인으로 제시하였다.

Keywords