Characteristics of Middle School Students' Conceptual Ecologies on the Need of Existence of Living Things

생물 존재 필요성에 대한 중학생의 개념생태 특징

  • Published : 2001.12.30

Abstract

Using the concepts on the need of existence of living things, we investigate students' concepts on interdependence concepts between living things. The purposes of this study are to identify components of conceptual ecologies influencing on students' concepts and to describe the relations between those components and their concepts. The subjects of this study are 4 boys, 2 girls in the 3rd grade of middle school. The sources of data used in this study include a questionnaire, interviews and observation of the discussion class. Then, all data collected through each methods are compared and summarized in the relation to the questions of research. As a conclusion, it reveals that students' concepts are connected with several cognitive or affective components. Especially, the major components influencing on students' concepts are their metaphysical beliefs, conceptions includes other fields. These components function as constraints. Given these results, a teacher who want to teach a new concept to students should consider their characteristics and the components of conceptual ecology.

본 연구에서는 학생들의 개념에 영향을 미치는 개념 생태 요소들을 알아보고, 각 요소들 및 학생들의 개념간에 어떤 관계가 있는지를 정상적으로 살펴보았다. 이를 위해 중학교 3학년 학생 6명 을 대상으로 설문지 결과 및 면담과 토론 수업 결과들을 분석하여 각 학생들의 개념 생태 특징을 기술하였다. 학생들이 보유하고 있는 생물 존재 필요성에 대한 개념은 인지적, 정의적으로 다양한 개념 생태 요소들과 밀접한 연관을 맺고 있음을 볼 수 있었으며 그 유형도 다양하게 나타났다. 특히 그러한 개념에 영향을 미치는 주요 요소로는 형이상학적 신념, 다른 영역의 개념 이해 등을 들 수 있으며, 다른 요소들도 이와 상호관련성을 가지고 있었다. 이처럼 학생들의 선개념은 관련된 개념 생태 요소들과 밀접히 연관되어 있으며 개념 및 학습자의 유형에 따라 개념 생태들이 달라지므로, 개념 변화 학습시 학습자의 특성 및 개념 생태 요소들의 영향을 고려해야 할 것이다.

Keywords