Design and Implementation of a Personalized e-Mall with Association Rules based on View History of Excellent Customers

우수고객의 이력 뷰를 이용한 연관규칙 개별화 전자상점 설계 및 구현

  • 정경자 (충청대학 컴퓨터학부) ;
  • 한정혜 (청주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

Since the number of e-malls is increased by the rapidly Progress of internet, most e-malls are trying to increase customers' interests by providing personalized services. To Provide this service for CRM, the e-mall must use the personalized rules calculated from customer transaction database. The more filtered transaction data are, the more the e-mall services efficiently and exactly to customer's need. The filtered transaction database is necessary to obtain the food personalized rules. In this paper we propose and develope a personalized e-mall with association rules based on view history of excellent customers who have good transaction data. Association rules based on view history of excellent customers reduce the access time and computing costs. The e-mall with them can provide personalized services more efficiently and exactly.

최근 인터넷의 급속한 발전으로 전자상점의 수가 계속적으로 증가함에 따라, 대부분의 전자 상점들은 고객이 전자상점을 이용하는 동안 고객에게 차별화된 제품 추천서비스를 제공하여 고객에 관심을 높이고자 한다. 이러한 CRM을 위한 서비스를 제공하기 위해서는 많은 고객 거래 정보 데이터베이스에 의해서 생성된 규칙을 이용해야한다. 개별화 전자 상점이 보다 더 효율적으로 운영되기 위해서는 많은 고객거래 데이터를 모두 활용하기보다는 정제된 고객 거래 정보가 필요하며, 이들 정보를 이용한 연관 규칙을 생성하는 것이 필요하다. 본 연구에서는 우수 고객의 거래 이력 정보를 뷰로 생성함으로써 데이터베이스 접근과 컴퓨팅을 줄이는 방법을 이용한 개별화 연관규칙 생성을 제안하였다. 특히 고객데이터가 정제된 우수고객의 이력 뷰로부터 연관 규칙을 생성하여, 보다 정확하고 효율적인 개별화 서비스를 지원하는 전자 상점을 설계 및 구축하였다.

Keywords