A comparative study of frictional forces according to orthodontic wires and ligation method under dry and wet conditions

교정선의 종류, 결찰방법, 타액의 유무에 따른 마찰력의 비교연구

  • Lee, Jin-Woo (Department of Orthodontics, College of Dentistry, Dankook University) ;
  • Cha, Kyung-Suk (Department of Orthodontics, College of Dentistry, Dankook University) ;
  • Han, Jung-Suk (Department of Orthodontics, College of Dentistry, Dankook University)
  • 이진우 (단국대학교 치과대학 교정학교실) ;
  • 차경석 (단국대학교 치과대학 교정학교실) ;
  • 한정숙 (단국대학교 치과대학 교정학교실)
  • Published : 2001.04.30

Abstract

The Purpose of this study was fourfold - to evaluate the general laws of friction applied to orthodontic conditions, to compare archwire materials under these controlled conditions, to compare ligation method, and to measure the effect of the artificial saliva on friction with these materials Three wire alloys (Cobalt-chromium, Nickel-titanium, Beta-titanium) in two size wires (.016" , .016" ${\times}$.022" ) were examined respect to the bracket (.018" ${\times}$.025" standard), and two ligature material (stainless steel, elastomeric) in dry and wet conditions The results were as follows, 1. The order of frictional force against alloy materials was Co-Cr (lowest), Ni-Ti, and ${\beta}$-Ti(highest) - with the exception of elastomeric ligation under wet conditions. 2. S.S. ligation gave rise to significantly greater friction than elastomeric ligation did. 3. Testing in the presence of saliva, rather than in dry conditions, decreased the frictional force for S.S. ligation with .016" Co-Cr, Ni-Ti, ${\beta}$-Ti. but, increased the frictional force for S.S. ligation with .016" ${\times}$ .022" Co-Cr, Ni-Ti, ${\beta}$-Ti. 4. .016" ${\times}$.022 " wire generated more friction than .016" wire.

치아에 부착된 bracket이 교정선을 따라 이동할때 필연적으로 bracket과 교정선, 결찰재 사이에 마찰력이 발생된다. 이에 저자는 동일한 bracket내에서 교정선의 종류, 결찰방법, 건조와 타액상태에 따른 마찰력 차이, 타액의 윤활제로서의 기능을 살펴보기 위해 본 연구를 시행하게 되었다. 본 실험에 사용된 bracket은 .18" ${\times}$ .025" slot의 상악 견치용 standard edgewise bracket(RMO. USA)이며, 교정선은 .016" , .016" ${\times}$ .022" 크기의 Cobalt-chromium(Elgiloy : RMO. USA), Nickel-titanium(Ni-Ti) (ORTHOLLOY : Goldstar Cable Co. KOREA), Beta- titanium(TMA : ORMCO Co., USA)의 2가지 형태의 3종을 이용하여 활주할 때의 마찰력을 만능시험기(Instron, M 1000 EC)를 사용하여 계측하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 각각의 동일조건하에서 교정선의 재질에 따른 마찰력은 Co-Cr, Ni-Ti, ${\beta}$-Ti순으로 증가하였다. 단, 타액상태에서 elastomeric으로 결찰한 .016" 군에서는 예외이다. 2. 각 조건하(건조/타액상태, .016" /.016" ${\times}$.022" ) 에서 결찰방법에 따른 마찰력은 elastomeric보다 stainless steel결찰에서 더 크게 나타났다(p<0.05). 3. 각각의 교정선과 결찰방법에서 타액 유무에 따른 마찰력은 stainless steel로 결찰한 .016" Co-Cr, Ni-Ti, ${\beta}$-Ti는 타액상태에서 감소하나, stainless steel로 결찰한 .016" ${\times}$.022" Co-Cr, Ni-Ti, ${\beta}$-Ti는 타액상태에서 증가하였다(p<0.05). 4. 각 조건하(건조/타액상태, elastomeric/stainless steel 결찰) .016" 과 .016" ${\times}$.022" 교정선 사이의 마찰력은 .016" ${\times}$.022" 교정선에서 증가하였다(p<0.05).

Keywords