Effect of School-based Sex Education: the Improvement of Sex related Knowledges and Attitudes of Rural High School Women Students

농촌 여자고등학생의 성교육 전과 후의 성관련 지식 및 태도의 변화

  • Kim, Seok-Beom (Department of Preventive Medicine and Public Health, College of Medicine, Yeungnam University)
  • 김석범 (영남대학교 의과대학 예방의학교실)
  • Published : 2001.06.30

Abstract

This study was conducted to analyze the change of sex-related knowledges and attitudes of female students after sex education intervention at rural high school. After conducting a pre-survey on 119 subjects of 1st and 2nd grade female students in two rural high schools in November 1999, 150 minute-sex education was provided for the students by health professional from health center. Two follow-up survey were conducted in one month and six months later to evaluate the effect of sex education. The score of knowledge of AIDS was increased from 8.46 in pre-education to 11.90 in one month and 11.87 in six month later. The positive attitude toward the pre-marage sexual relationship was changed from 16.9% in pre-education to 14.4% in one month and 23.5% in six month later. The opinion for the heterosexual intercommunion during school age was not changed by sex education intervention and the subjects were pro for the making male friends during their school period. The subjects were more understood that AIDS patient should be treated humanly and they recognized that the mode of disease transmission and how to prevent the disease. To maintain the effect of sex education, the continuous and regular educational intervention and team approach from school and health professional should be necessary.

농촌 여자고등학생들의 성 관련 지식과 태도에 미치는 성교육의 단기 및 중기 효과를 평가하기 위해 2개 고등학교 여학생 119명을 대상으로 150분에 걸쳐 성교육을 실시 한 후 교육 실시전과 실시 후 1개월과 6개월에 각각 l회씩 설문조사를 실시하였다. 에이즈와 관련된 지식의 수준은 교육 전 8.46점에서 교육 1개월 후에 11.90, 6개월 후에는 11.87로 교육 후 상당기간이 경과해도 지식의 수준은 유지하였으며, 사랑하는 사람과는 혼전에 성 관계를 가져도 좋고, 인공유산은 죄를 짓는 것이라는 것 그리고 미혼모, 강간 혹은 질병으로 인해 부득이 하게 인공유산을 받아야 하는 경우를 찬성하는 학생의 비율이 성교육 후에 증가하였다. 고등학생 시절에 이성간에 교제를 하는 것은 긍정적이다라는 생각은 교육 전에도 83.2%로 매우 높았으며 교육 1개월 후와 6개월 후에도 각각 83.9%와 84.9%로 매우 높은 수준을 유지하였으나 중학생 시절에 이성교제를 하는 것에 대해서는 다소 부정적인 의견을 나타내었다. 에이즈에 대한 태도는 성교육 후에 긍정적이며 적극적으로 변화하였으며 특히, 환자를 인간적으로 대하고, 공개적으로 관리해야 한다는 생각이 증가하였다. 결론적으로 성교육을 통하여 성 관련 지식과 태도는 6개월이 지난 시점에서도 상당한 수준으로 유지하였다. 앞으로 더욱 효과적인 성교육을 위해서 보건소와 학교는 서로 긴밀한 협조관계를 유지하여 성교육 사업에 필요한 재정적 바탕을 마련해야 할 것이고 그 다음으로는 그 내용에 충실을 기해야 하겠다. 그리고 학교에서는 쌍방향의 대화식 성교육을 통하여 충분한 지식의 습득과 실질적인 피임기술을 익힐 수 있는 시간의 화보에 노력하여야 할 것이다. 또한 한 두 번의 일과성의 성교육으로 끝나서는 안되도록 학교에서는 장기적인 계획을 세워 규칙적이고 지속적인 교육이 되도록 교과과정을 조정하고 보건소에서는 학생들이 싫증을 가지지 않도록 흥미 있고 다양한 교육내용을 개발하거나 중앙부처나 단체에서 개발한 프로그램을 도입하여 학교에 제공하여야 할 것이다.

Keywords