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2차좌굴을 포함하는 선체판의 탄소성거동에 관한 연구

A Study of the Buckling/plastic Collapse Behaviour of Ship Plates with Secondary Buckling

  • 고재용 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
  • 이돈출 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 유영훈 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 조영태 (목포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 박성현 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Ko, Jae-Yong (Mokpo Maritime University, Faculty of Ocean System Engineering) ;
  • Lee, Don-Chul (Mokpo Maritime University, Faculty of Marine Engineering) ;
  • Yu, Young-Hun (Mokpo Maritime University, Faculty of Marine Engineering) ;
  • Cho, Young-Tae (Jeonju University, Institute of Engineering Technology) ;
  • Park, Sung-Hyeon (Mokpo Maritime University, Faculty of Transpotation System)
  • 발행 : 2002.03.01

초록

선박은 박판으로 이루어진 상자형구조물이기 때문에 선박이 황천항해를 하게 되면 선체의 상갑판과 선저판에는 호깅이나 새깅이 반복적으로 일어나므로 선테판에는 인장력과 압축력이 반복적으로 작용하게 된다 이 중에서도 압축력이 작용하는 경우가 선박의 종강도상에 치명적인 결과를 가져올 수 있다. 따라서, 본 본문에서는 선체판중에서 종횡비가 1.4인 판을 대상으로 하여 탄소성유한요소해석을 통하여 압축하중을 계속적으로 증가시켜 좌굴과 함께 탄소성대변형거동을 밝힘과 동시에 2차좌굴과 탄소성거동과의 메카니즘을 규명하여 압축하중을 받는 선테판의 탄소성대변형거동을 규명하였다.

The plate bucking is very important design criteria when the ship is composed of high tensile steel plates. The structures under the action of excessive exhibit local failure associated with bucking until they reach the ultimate limit state as a whole. Precise assessment of the behaviour of plate above primary buckling load is important. In this connection, series of elastic plastic large deflection analyses are performed on rectangular plates with aspect ratio 1.4 applying the finite element method. In this paper, the buckling/plastic collapse behavior of ship plates with secondary buckling is investigated. It has found that the other deflection componentes also increase with the increase of compressive load above the primary buckling load.

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참고문헌

  1. Y. Ueda and T. Yao, The Influence of Complex Initial Deflection Modes on the Behaviour and Ultimate Strength of Rectangular Plates in Compression, J. of Construction Steel Research, Vol. 5, 1985 https://doi.org/10.1016/0143-974X(85)90024-0
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