The Effect of Web-Based Small Group Discussion on the Achievement and Satisfaction in practical Learning Tasks

실습과제 수행에서의 웹 기반 소집단 토론학습이 학업성취도와 학업 만족도에 미치는 영향

  • 주미숙 (순천대학교 교육대학원) ;
  • 양현호 (순천청암대학 컴퓨터정보과학과) ;
  • 이성근 (순천대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2002.04.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of Web-based small group discussion on the achievement and satisfaction in the practice-planning phase of Technology and Home Economy. The subject of this study consists of 68 students of a middle school. The 7r7up is divided into two subgroup. the Web-based discussion croup and the face-to-face discussion grouts. each of which has 34 students. The achievement is estimated by individual reports. practice plans and the overall evaluation sheets. To estimate the satisfaction of students. the test sheets were used. together with the interviews of sampled students from both group. The results show that there is a statistically significant difference in the performance of practice between the two groups with the significant level of 0.05(p<0.05). There is also some difference in the satisfaction between the two groups.

Keywords

References

  1. 정보통신기술운영지침
  2. 서울대학교 석사학위 논문 컴퓨터 통신을 이용한 과학 토론 학습에서 상호작용에 증진을 위한 체제 구축 박철호
  3. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문 웹 기반 온라인 토론에서 중재자의 역할유형이 토론 내용에 미치는 영향 박호영
  4. 서강대학교 석사학위 논문 문제중심합습에서 웹기반 토론의 효과 염준서
  5. 서울대박사학위논문 웹 기반 문제해결학습 환경에서 소집단 협동학습전략이 온라인 토론의 참여도와 문제해결에 미치는 효과 임정훈
  6. 경희대학교 석사학위 논문 웹 기반 문제 중심학습 코스웨어의 설계 및 개발 초등학교 5학년 1학기 자연과를 중심으로 이민수
  7. 제7차교육과정에 따른 교과별 교수·학습자료(중학교)
  8. 교육공학연구 v.13 no.2 구성주의에 기초한 온라인 가상대학 모델 개발 정인성
  9. 교육공학연구 v.12 no.2 컴퓨터 통신 협동학습과 관련된 요인분석 대학원에서의 전자우편을 중심으로 최성희