A Study on effect of direct and indirect instructions on the learning achievements and attitudes in Girls′ high school Home Economics class

가정교과에 적용한 지시적수업과 비지시적수업이 여고생의 학업성취와 학습태도에 미치는 효과

  • 김신영 (평촌고등학교 교사) ;
  • 윤인경 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 2002.04.01

Abstract

The purposel of this study was to examine the effects which the direct and the indirect instructions at a Home Economics class have on improving the learning achievements and attitudes. To accomplish these goals. 90 students. the number of two classes of the first tirade at p high school at Anyang city of Kyonggi province were selected. They are composed of the experimental group and the comparative group. Each group contained 40 students. The former was implemented by indirect instructions and the latter direct instructions. The 'Family and Domestic Life' unit of the first tirade was selected as the study subject to take effects and 30 periods of class were enforced. For the experimental measure of this study. the researcher used a pre-learning test. a learning attitude test. and a learning achievement test as means of measure. The two groups were confirmed as the group having the same quality, So after the experimental measure, the results of the post tests(included a learning achievement test and a learning attitude test) were verified by T-test in order to research the problematic subject. and SPSS/win statistics package was used for the processing of the statistics. The results are following: 1. The direct and the indirect instructions represented the meaningful differences in the learning achievements (p <.05). They represented the meaningful differences in improving the learning achievements of knowledge and understanding(p <.05). It was verified that the (order is more effective than the latter in improving the learning achievements of knowledge and understanding, and They represented the meaningful differences in the improving learning achievements of application (p <.05) 2. They represented the meaningful differences in the learning attitudes at a domestic class(p <.05) The latter is more effective than the former in changing into the positive learning attitudes. In the light of these result7. the direct instructions are effective in improving the learning achievements of knowledge and understanding. and the indirect instructions are effective in improving the learning achievements of application. Also the indirect instructions are more effective than the direct instructions in changing into the positive learning attitude.

Keywords

References

  1. 교과서 연구 2호 v.102-103 새 가정과 교과서와 교수·학습의 실제 강성희
  2. 공주대학교 교육대학원 석사학위 논문 가정과 수업 방법 연구 강순자
  3. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 지시적 수업이 학업몰두 시간과 학습태도 및 학업성취에 미치는 영향 고순자
  4. 학국교원대학교 대학원 석사학위논문 엽동학습을 적용한 가정과 수업에 관한 연구 구영순
  5. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 가정과 실험·실습 내용의 적용성 연구 구영호
  6. 성신여자대학교 교욱대학원 석사학위논문 중학교 가정교과 내용에 대한 학습자의 요구와 흥미 및 실행에 관한 연구 구정희
  7. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 교수질 준거를 적용한 교과서의 내용제시 형태가 학업성취에 미치는 효과 김해경
  8. 열린교육의 이론과 실제 권락원
  9. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 식생활 단우너에 적용한 실천적 추론 수업이 여고생의 도덕성에 미치는 효과 문성희
  10. 수업방법 탐구 박성익
  11. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 설명식 수업에서 선수학습요소·선행조직자·준조직자가 학업 성취에 미치는 영향 안재홍
  12. 중앙대학교 대학원 석사학위논문 가정과 수업의 협동학습이 학생의 교과에 대한 흥미와 태도에 미치는 영향 양정혜
  13. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 인천시내 남녀 중학생의 가정교과에 대한 인식 및 학습효과에 대한 연구 - 식생활을 중심으로 오현주
  14. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 학습자주도적 탐구수업과 교사주도적 탐구수업이 학습자의 개념 수준에 따라 학업성취에 미치는 효과 윤애경
  15. 가정과 교육과정 연수자료 제6차 교육과정 개정에 대비한 중학교 가정과 교육과정의 실천 방향 탐색 윤인경
  16. 고등학교 가정 윤인경
  17. 고등학교 가사 윤인경
  18. 학국교원대학교 대학원 학사학위논문 지시적·비지시적 수업이 개념수준에 따른 학습자의 학업성취에 미치는 영향 이강례
  19. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 학습자의 개념수준에 따른 탐구수업과 실명식 수업이 학업성취에 미치는 효과 이선길
  20. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 지시적·비지시적 수업이 학습자의 개념수준에 따라 독해학습에 미치는 효과 이효원
  21. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 교사주도·학생주도 창의적 문제해결 수업이 학습자의 개념수준에 따라 독창성에 미치는 효과 임숙희
  22. 교육과 교육학 정범모
  23. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정교과 내용에 대한 교사의 인식조사 조현희
  24. 한국교원대학교 석사학위논문 비유수업과 설명수업이 학습자의 통제소재에 따라 사고의 유창성에 미치는 효과 이유수
  25. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 설명식·탐구식 선행조직자 수업이 학업성취 및 학습태도에 미치는 영향 장근
  26. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 가정과 교사와 학생의 가정과 교과내용에 대한 인식 및 활용 주명자
  27. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 설명식 수업과 발견식 수업에서 선행조직자가 학업성취에 미치는 효과 최원진
  28. 대한가정학회지 v.37 no.3 실천적 추론 가정과 수업이 한국여고생들의 의사결정 능력에 미치는 효과 및 의사결정능력과 관계하는 요인 채정현
  29. Essentials of learning for instruction Gagne R.M.;Driscoll M.P.
  30. Journal of education Psychology v.71 no.355-362 The Missouri mathematics effectiveness project An experimental study in fourth-grade classroom Good T.;Grouws D.A.
  31. Diagnosing and Prescribing Programs Learning Style and Student Needs An Instroduction To Conceptual Level. In Student Learning Styles Hunt D.E.
  32. Models of Teaching(5th) Joyce B.(ed.);Weil M.(ed.)
  33. Journal of Home Economic v.4 no.3 Practical action teaching model Laster J.F.
  34. Educational Leadership v.37 no.46-48 Effective for whom? Peterson P.L.
  35. Handbook of rearch on teacthing(3rd ed.) Teaching functions Rosenshine B.;Stevens R.;M. Wittrock(ed.)
  36. Teaching Models in Education of the Gifted Self-Directed Learning Treffinger D.J.;Maker C.J.(ed.)
  37. The Real Problem Solving Handbook Treffinger D.J.
  38. Educational Psychology Review v.7 no.3 Creative Problem Solving Overview and Educational Implications Treffinger D.J.