DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the LOS Analysis of the Ramp-Freeway Junction from a Viewpoint of USHCM 2000

개선된 도로용량 분석방법론 비교연구 -고속도로 연결로 접속부를 중심으로-

  • 윤항묵 (동의대학교 도시공학과) ;
  • 강원의 (한국건설기술연구원 수석연구원)
  • Published : 2002.03.01

Abstract

The first version of KHCM was Published in 1992 and is currently used in engineering Practice extensively. The study of new manual was initiated by Korea Institute of Construction Technology 1998 and is intended to be ready for publication by the year 2002. According to the field survey, the action of the individual merging vehicle creates turbulence in the vicinity of the ramp-freeway junction area. The purpose of this paper is to develop the model for Predicting the for entering the lanes 1 and 2($V_{12}$) and the density function at the influence zone by comがring the research works on the ramp junction in the USHCM 2000. The methodology has two major steps : the determination of the flow entering Lanes 1 and 2 immediately upstream of the merge influence area: and the density of the flow within the ramp influence area As a result of this paper the specific functions for such models are suggested through the regression analysis of data collected at four freeway fields in Korea.

본 연구는 개선된 한국형 도로용량편람 작성 작업의 일환으로 고속도로 연결로 접속부에 대한 분석방법에 관해 검토한 것으로 1992년에 작성된 우리나라의 도로용량편람(92KHCM)과 최근에 발표된 미국의 도로용량편람(USHCM2000)의 분석방법론을 비교 검토하여 국내에서의 적용가능성을 타진하고 최적의 분석방법을 정립하고자 하였다 이를 위해 본 연구의 대상구간을 설정하고 기존 방법론을 이용하여 현장 관측치와 비교 평가한 후 수집된 자료들을 분석토록 하였다. 자료의 수집 및 분석 결과 접속차로 1개만을 고려한 92KHCM의 경우 평가에 사용된 모형식에 의한 추정치와 실제 관측치가 다소 차이를 보였으나 접속차로 2개를 고려한 2000USHCM 의 경우 계산치와 관측치가 거의 일치함을 알 수 있었다. 이를 통해 2000USHCM에서의 분석방법론이 보다 합리적인 면이 많이 내포되어 있음을 확인 할 수 있었다. 또한 서비스 수준의 판정기준으로 영향권의 밀도가 사용되어 졌으며 이전의 속도에 비해 교통량의 증가에 따른 민감도가 우수함을 알 수 있었다. 본 연구에서의 분석대상 구간은 독립적인 합류부에 국한하였으나 추후 본 연구는 보다 광범위한 자료의 수집을 통해 연속적인 분류 합류 연결로 접속부에 대한 연구로 확대가 되어야 할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 건설부(1992), '도로용량편람', 한국건설기술연구원 . 교통개발연구원
  2. 건설교통부(2000), '도로의 구조 . 시설 기준에 관한 규칙 '해설 및 지침', 기문당
  3. 건설교통부,'도로용량편람 개선연구 제1단계 보고서',교통개발연구원,한국건설기술연구원,대한교통학회, 1999.8
  4. 건설교통부,'도로용량편람 개선연구 제2단계 보고서',교통개발연구원,한국건설기술연구원,대한교통학회, 2000.9
  5. Transportation Research Board(2000), 'Highway Capacity Manual', Special Report 209., Washington D.C.
  6. Roses, R.P. and Ulerio, J.M.,(1991) 'Capacity of Ramp-Freeway Junction. : NCHRP Project 3-37 Interim Report', Transportation Training and Research Center, Brooklyn, New York
  7. AASHTO, A Policy on Geometric Design of Highways and Streets, 1994
  8. Schoen J.,'Speed-Flow Relationships for Basic Freeway Section',NCHRP 3-45 Final Report, JHK Associates, 1995
  9. Elefteriadou.L.A.,' Probabilistic Model of Breakdown at Freeway-Merge Junctions', Doctoral dissertation. Polytechnic University, Brooklyn,n.y.,June, 1994
  10. Leisch,J., 'Capacity Analysis Techniques for Design and Operation of Freeway Facilities.' FHWA.U.S.Department of Transportation, 1984