Case Studies on Special Programs in Elementary School Media Centers in Texas, U. S. A.

미국의 초등학교 도서관 특별 프로그램에 관한 사례 연구: 텍사스 주를 중심으로

  • 정연경 (이화여자대학교 사회과학대학 문헌정보학전공)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

This study is about special programs for elementary school library media centers in Texas in the United States, that can be used as a way of activating the school library media center programs. Various special programs of the seven elementary school library media centers in Texas were selected for case studies and the types, purposes. frameworks, effects of the programs and the subjects were analyzed. Special programs were provided for exhibits and displays, featured speakers or entertainers, learning centers, demonstrations, and media in conjunction with book fair and curriculum. And the purposes of the programs were to support and enhance the curriculum. to provide personal enrichment and to provide professional development for teachers. The frameworks for the program were the special target group, curriculum needs, special theme. interest and entertainment within available time periods. The benefits of the programs were the highlights of the media center and the media specialist, increasing of the school library media center usage. classroom support and enrichment, broadening students' and teachers' interests. encouragement of the development of lifelong learners and the establishment of the good public relations. Therefore, we have to consider the development of the special programs as a method of activating the school library in Korea and it should be brought with the concern and support from the principals, teachers, parents, and community members.

본 연구는 학교도서관 활성화를 촉진시키는 방안으로 사용될 수 있는 미국의 학교도서관매체센터의 특별 프로그램에 관한 사례 연구이다. 텍사스 주의 7개 초등학교 도서관에서 이루어지고 있는 다양한 특별 프로그램을 사례로 뽑아 프로그램의 종류, 목적, 요소, 효과와 주제에 관해 분석하였다. 특별 프로그램은 도서판매와 교과과정과 연계하여 전시와 진열, 초청 강연, 학습 센터, 실연, 매체의 활용을 통해 이루어지고 있었으며 교과과정의 지원과 학생들의 개인적 관심의 충족, 그리고 교사들의 전문적 성장을 공통적인 목적으로 하였다. 특정 집단에 적합한 프로그램의 연결, 교과과정과 연계한 프로그램의 개발, 특정 주제에 관한 재미있고 효율적인 방식의 제공, 즐기면서 충족시킬 수 있는 행사의 진행, 적절한 시기와 시간의 배정이 필수적인 요소였다. 이러한 프로그램은 학교도서관매체센터와 매체전문가의 존재를 확인시켜주었으며 매체센터의 이용을 증가시키고 교실 수업의 지원, 학생과 교사의 개인적인 흥미의 확대, 평생학습자로서의 개발, 학교도서관매체센터의 홍보를 가능하게 해주었다. 그러므로 학교도서관을 활성화시키는 방안의 하나로서 다양한 특별 프로그램의 개발이 필요하며 이를 위해 교장과 교사, 학부모. 지역사회의 관심과 지원이 함께 이루어져야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김병주. 2001. 초등학교도서관의 봉사 개선을 위한 교사의 기대 '한국도서관 . 정보학회지', 32(4): 119-146
  2. 김종성· 1998. 교육 정보화의 성공적 실현을 위한 성찰적 접근: 초.중.고교 정보화를 중심으로. '도서관',346: 27-46
  3. 김종성. 2002. 미국 학교도서관 운영의 원리와 그것이 우리에게 주는시사점. '한국문헌정보학회 학술발표논집', 14: 43-60
  4. 유소영. 2002. 초등학교 도서관교육과 그 과제. '한국도서관.정보학회지', 33(1) : 35-55
  5. 하희영. 2002. 학교도서관과 사서교사의 업무분석 및 문제점. '참교육연구', 2(1):651-675
  6. Ballman, Linda, Regina Conde, and Kathy Deal. 1996. The Design Used for Establishing an Integrated Elementary Library/Media Center Program in the Vigo County School Corporation. Indiana Media Journal, 18: 34-40
  7. Certain, C. C. 1925. Elementary School Library Standards. Chicago: American Library Association
  8. Fredrick, Anthony D. 1997. The Librarian's Complete Guide to Involving Parents through Children's Literature, Grade K-6. Englewood, CO: Libraries Unlimited
  9. Kriesberg, Daniel. 1995. The Top Ten Ways to Get YourStudents to Explore the Library Media Center. School Library Media Activities Monthly, 11: 32-33
  10. Partain, Teresa. 2001. Surviving the Library Media Center. School Library Media Activities Monthly, 17(5): 26
  11. Schank. Susan Kneib. 2001. Playing in the Library Media Center. School Library Media Activities Monthly, 18(4): 21-24
  12. Smith, Easter G. 2001. Texas School Libraries: Standards, Resources, Services, and Student's Performance. [online]. [cited 2002.12.10]
  13. Stites, Barbara J. and Sandy M. Nelson. 2001. The Afterschool Library: Extended Days, Enhanced Service. Knowledge Quest, 30(2): 36-38