Effects of a Treatment Program by Types of Underachiever on the Science Achievement and Attitude Toward Science in Junior High School Students

학습부진아 유형별 처치프로그램이 중학생의 과학 성취도와 과학에 대한 태도에 미치는 효과

  • Published : 2002.12.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of a treatment program by types of underachiever developed from "electric voltage and current" section in the 8th grade science textbook. The program for the underachiever who have lack of basic knowledge and needs to learning aimed to improve their achievement and attitude toward science. For this study, 171 8th grade students were sampled and distributed to control and experimental group. Among them, 54 underachievers were identified. The underachievers were defined as science achievement level is below mean and IQ is above 90. The independent variables in this study were teaching method (traditional instruction and developed instruction) and types of underachiever. The dependent variables were students' achievement and attitude toward science. Pretest-posttest control group design was used. The main results of this study were that the treatment program emphasizing learning sheet activities based on LT(Learning Together) model had significant effect for underachievers who have lack of basic knowledge and needs to learning to increase their achievement and attitude toward science.

본 연구는 중학교 과학 학습부진아들에게 그들의 성취도와 과학에 대한 태도의 향상을 위한 2학년 교과 내용 중 '전압과 전류'수업에서 처치프로그램을 개발하여 기존의 수업방법과 비교하여 그 효과를 알아보려는 목적으로 수행되었다. 독립변인으로 수업처지와 부진아 유형을 선정하였고, 종속변인으로는 성취도와 과학에 대한 태도를 선정하였다. 연구목적에 따라 설정된 가설을 검증하기 위한 측정도구로 성취도 검사지, 과학에 대한 태도 검사지가 사용되었으며, 대구 시내의 O중학교 2학년 남학생 171명(이들 중 부진아는 54명)을 대상으로 연구를 수행하였다. 통계기법으로는 수업처치 및 부진아 유형에 따른 종속변인의 차이를 알아보기 위해 t 검증을 실시하였다. 기초지식 부족과 학습동기 결핍을 해소하도록 협동 학습의 LT모형을 채택한 프로그램을 제작하여 학습 부진아들에게 적용하였더니, 처치 프로그램은 학습부진아들의 성취도와 과학에 대한 태도를 유의미하게 증진시키는 것으로 나타났다. 이러한 효과는 학습 부진아 중에서 기초지식의 부족과 학습동기가 결핍된 부진아들에게서 주로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김기석(1968). 중고교용 학습습관검사 해설 및 시행 요강. 서울 : 코리안테스팅 센터
  2. 노태희, 임희준, 차정호, 노석구, 권은주(1997). 협동학습 전략의 교수 효과 : 물상수업에 LT 모델 적용. 한국과학교육학회지, 17(2), 139-147
  3. 박병량(1980). 학습부진아 유형분석에 관한 기초연구. 한국교육개발원
  4. 박성익(1997). 교수학습방법의 이론과 실제(II). 서울 : 교육과학사
  5. 서병완(1984). 학습부진아의 유형분석과 상담모형 개발. 한양대학교 박사학위 논문
  6. 임희준(1998). 과학 수업에서의 협동학습 : 교수 효과와 소집단의 언어적 상호작용. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  7. 정원식(1979). 학습부진아의 원인규명을 위한 사례연구. 서울 : 한국교육개발원
  8. 최돈형(1989). 중학생의 과학실험 활동과 과학학습 결과의 관계 분석. 서울대학교 박사학위논문
  9. Hofstein, A., Ben-Zvi, R., & Samuel, D.(1976). The Measurement of interest in and toward laboratory work amongst Israeli high school students. Science Education. 60, 401-411 https://doi.org/10.1002/sce.3730600316
  10. Johnson, D. W., & Johnson, R. T.(1985). The internal dynamics of cooperative learning group. In R. Slavin, S. Sharan, S. Kagan, R. Hertz-Lazarowitz, C. Webb. & R. Schmuck.(Eds.), Learning to cooperate, cooperating to learn. NY:Plenum, 103-124
  11. Lazarowitz, R., Hertz-Lazarowitz, R., & Baird, J. H.(1994). Learning science in a cooperative setting: Academic achievement and affective outcomes. Journal of Research in Science Teaching. 31(10), 1121-1131 https://doi.org/10.1002/tea.3660311006
  12. Myrick, R. D., & Haight, D. A.(1972). Growth Groups: An encounter with underachievers. School Counselor, 20
  13. Okebukola, P. A.(1985). The relative effectiveness of cooperativeness and competitive interaction techniques in strengthening students' performance in science class. Science Education, 69(5), 501-517 https://doi.org/10.1002/sce.3730690406
  14. Peterson, P. L., Janicki, T. C., & Swing, S. R.(1981). Ability treatment interaction effects on children's learning in large-group and small-group approaches. American Education Research Journal, 18(4), 453-473 https://doi.org/10.3102/00028312018004453
  15. Swing, S. R., & Peterson, P. L.(1982). The relationship of student ability and Small-group interaction to student achievement. American Educational Research Journal, 19(2). 259-274 https://doi.org/10.3102/00028312019002259
  16. Webb, N. M.(1982). Group composition, group interaction and achievement in cooperative small groups. Journal of Educational Psychology. 74(4), 475-484 https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.4.475