Item Analysis for Course Evaluations in Web-based Classes

웹을 기반으로 하는 수업에서 강의평가를 위한 문항 분석

  • 박찬정 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 임화경 (경희대학교 전자정보학부) ;
  • 지은림 (경희대학교 교육대학원)
  • Received : 2002.03.23
  • Accepted : 2002.04.24
  • Published : 2002.04.30

Abstract

The development of internet technology has brought many changes in education as well as in overall society and especially, web-based instructions have been rapidly increasing. Unlike the conventional education environment, many web-based instructions offer multimedia effects with text, graphics, sound, animation, video, and so on via internet. In addition, by using the hypermedia functionality, they help students to navigate anywhere they want to go. However, the web-based instructions have been evaluated by the same criteria as the conventional courses. This paper develops the course evaluation items for web-based instruction and compares the results of course evaluation for the web-based instructions and the conventional courses.

인터넷 기술의 급속한 발전으로 교육분야에서도 많은 변화를 가져오고 있고 그 변화 중 하나는 웹을 활용하는 수업들이다. 전통적인 교실 수업과는 달리, 웹을 기반으로 하는 가상대학 등에서는 멀티미디어적인 요소(텍스트, 그래픽, 사운드, 애니메이션, 비디오 등)를 갖춘 웹 문서를 기반으로 하이퍼미디어 기능을 이용하여 학습자가 자유자재로 항해할 수 있는 기능을 제공함으로써 가장 효과적인 수업도구로 점차 인식되어가고 있다. 그러나, 웹이 수업도구로 전이되어 가는 속도에 비해, 이들의 질을 평가할 수 있는 유용한 평가요소들에 대한 원형은 미흡한 실정이다. 본 논문에서는 최근 웹을 활용한 수업에 대해 평가할 수 있는 평가 항목을 제시하고 이들을 실제로 한 가상대학에서 이루어지는 강의에 대해 적용시켜 전통수업과 비교하여 항목을 평가한다. 이를 통해 점차 확산되어가고 있는 가상대학의 양질의 강의를 위한 평가의 기초 자료로 사용될 수 있을 것이다.

Keywords