Educational Web Design Taking Usability into Consideration (Focused on VRML Educational Web Page)

유저빌러티를 고려한 교육용 웹 디자인 (VRML교육용 웹 페이지 중심으로)

  • 김남희 (세종대학교 소프트웨어 대학원) ;
  • 김태완 (세종대학교 디지털 컨텐츠학과)
  • Published : 2002.05.31

Abstract

After that Internet was introduced to Korea, Web page has developed from text centered to graphic-centered at its fist stage. At the present, it is improving to a design for users. Furthermore, with the acceleration of Information super-highway construction and generalization of basic technology for multi-media, the educational environment has transformed to demander-focused and internet basis service which transcends time and space. Consequently, the educational structure is converting from instructors unilateral lead to student-centered. Additionally, the common usage and digitalization of information have an effect on progress of education quality and cost saving. Although there are plenty of educational web pages on internet, we can notice that many of them are inconvenient for users to put into practice. The reason is that many experts overlook the fundamental which is the basic skill for design and understanding of Web must be accompanied with Web design. Therefore, this thesis will find out the points users should consider for use of Web page and realize the educational web page, reflected for VRML training.

우리나라에 인터넷이 보급된 이후에 웹 페이지는 초기에는 텍스트 위주에서 그래픽 위주로, 그리고 현재에는 사용자를 위한 디자인으로 발전해 가고 있다. 또한 초고속 정보통신망 구축의 가속화와 멀티미디어 기반 기술의 보편화로 수요자 중심과 시공간을 초월하는 인터넷 기반 서비스로 교육환경이 변화하고 있다. 교사가 일방적으로 이끄는 교육에서 학습자 중심의 교육체제로 전환이 되고 있으며 정보의 공동활용과 정보의 디지털화로 교육의 질적 향상은 물론 비용도 절감하는 효과가 있다. 인터넷상에 수많은 교육용 웹 페이지가 있지만 사용자가 사용하기에 불편한 웹 페이지가 많은 것을 볼 수 있다. 이것은 웹 디자인을 하려면 디자인에 대한 기본기술과 웹에 대한 이해가 수반된 상태에서 웹 페이지를 디자인하여야 하는데 많은 사람들이 이런 기본적인 것들을 무시하는데서 기인한다. 이에 본 논문에서는 사용자가 웹 페이지를 사용하는데 고려해야 할 것들을 살펴보고 이러한 것들을 VRML을 교육하는데 반영한 교육용 웹 페이지를 구현해 보고자 한다.

Keywords