Utilization of the Route Table for the Agent's Move in the 3D Game Map

3D 게임지도에서 에이젼트 이동을 위한 경로표 활용

  • 심동희 (전주대학교 정보기술컴퓨터공학부)
  • Published : 2003.02.01

Abstract

The use of the A* for the path search of the agent in the game map gives the computational overhead in real time game processing. To solve this problem, the route table was presented for the 2D game This route table is made in the game development phase and utilized in game playing. The route table designed for 2D game is extended for 3D game in this paper. But the memory space is required too much. This Problem can also be solved using the data compression by skipping the duplicated route table.

게임지도상에서 에이젼트 이동을 위한 경로탐색에 A*를 이용하는 경우는 실시간 게임진행 에 지장을 주고있다. 이러한 문제를 해결하기 위하여 2차원 게임에서 사용될 수 있는 경로표가 제안된 바 있다. 이 경로표를 게임 개발시에 미리 작성하여 게임 진행시에 이를 이용한다. 본 논문에서는 2차원게임을 위하여 설계된 경로표를 3차원 게임에서 사용할 수 있도록 이를 확장하였다. 이러한 경로표를 이용하는 경우 메모리를 많이 필요로 하는데 같은 경로표를 생략하는 방법을 이용해 데이터압축효과를 얻을 수 있음도 보여주었다.

Keywords