DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Campus-wide Partnership for the Development of information Literacy Instruction Program

정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구

  • 이창수 (경북대학교 사회과학대학 문헌정보학과) ;
  • 김신영 (경북대학교 대학원 문헌정보학과)
  • Published : 2003.03.01

Abstract

The rapid advances in information technologies have resulted in not only the proliferation of the amount of information available but also the variety of information formats. Information literacy is the set of skills needed to find, retrieve, analyze, and use information. Therefore, information literacy which should be the core goal of the university education has been a new trend of the library instruction. Nevertheless, despite the increasing Interest in the information literacy. there has been little discussion about educational Programs. and there has been little coordination between faculty and librarians on the programs. Under such circumstances, campus-wide teamwork is needed so that the library instruction can become part of the entire learning Processes of university education. This Paper presents an overview of the models adopted by foreign university libraries and also analyses the successful cases of the campus-wide partnership of each model of information literacy programs. Based on these. the outline of the needed procedure for the enforcement of the information literacy in the university of our country is suggested.

정보기술의 급격한 발전은 이용 가능한 정보량의 급증 뿐 만 아니라 정보의 형태에 있어서도 다양화를 가져왔다. 정보이용능력은 정보를 검색하고, 분석하고 이용하는데 필요한 기술이다. 이는 대학교육의 핵심 목표이자 도서관 교육의 새로운 경향으로 인식되고 있다. 그러나 급증하는 정보이용능력에 관한 관심에도 불구하고, 교육 프로그램이나 교수-사서간의 협력에 관한 논의는 부족한 실정이다. 도서관 교육이 교과과정의 일부가 되기 위해서는 대학구성원간의 긴밀한 협력이 반드시 필요하다. 본 연구는 외국 대학도서관에서 채택하고 있는 정보이용능력 교육 프로그램을 개관하고, 대학구성원간 협력에 있어 성공사례를 분석해보았다. 또한 이를 바탕으로 우리나라 대학에서 정보이용능력 교육의 시행에 필요한 절차의 개요를 제시해보았다

Keywords

References

  1. 한국문헌정보학회지 v.36 no.1 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구 강혜영
  2. 대학정보화활성화 종합방안 교육인적자원부
  3. 사대도협회지 v.3 대학도서관이용자교육의 활성화 방안 : 교수 ,사서간 협력관계를 중심으로 김경미
  4. 사대도협회지 v.2 대학도서관 웹기반 이용자 교육에 대한 고찰 이란주
  5. Information Literacy Competency Standard for Higher Education ACRL
  6. Objectives for Information Literacy Instruction: A Model Statement for Academic Librarians ACRL
  7. Reference Services Review v.29 no.1 Faculty-librarian patnerships in Austrailan higher education: critical dimensions Bruce, Christine https://doi.org/10.1108/00907320110394146
  8. The Journal of the Academic Librarianship v.28 no.1 Assessing Information Literacy Skills in the California State University: A Progress Report Dunn, Kathleen https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00281-6
  9. Educational Record v.75 no.3 If It Takes 40 or 50 Years, Can We Still Call It a Revolution? Gilbert, Steven W.
  10. The Journal of Academic Librarianship v.28 no.4 A Discipline-Based Approach to Information Literacy Grafstein, Ann https://doi.org/10.1016/S0099-1333(02)00283-5
  11. Poster Session presented at the ACRL Conference, Denver, CO 50+ Ways to Reach your Faculty Holtze, Terri L.
  12. If you want to evaluate your library···. Lancaster, F. W.
  13. Research Services Review v.29 no.2 Faculty-librarian collaboration : a Mexican experience Lau, Jesus.
  14. Concept, Challenge, Conundrum: From Librarian Skills to Information Literacy, Proceedings of the fourth National Information Literacy Conference Striking the right balance: information literacy and partnership between librarian, lecturer and student Nimon,M;D.Booker(ed)
  15. ERIC Document No. ED 340 385 Assessing the Value of an Information Literacy Program Ochs,Mary (et al.)
  16. ACRL 8th National Conference Contributed and Featured Papers Assessment of Information Literacy: lessons from the higher education assessment movement Pausch, Lois M.;Mary Paglliero Popp.
  17. Educom Review [online] v.31 no.2 Information Literacy as a Liberal Art Shapiro, Jeremy J;Shelley K. Hughes.
  18. Encyclopedia of Library History Weigand, Wayne A.;Donald G. Davis.