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Effects of Call-back Rules and Random Selection of Respondents: Statistical Re-analysis of R&R’s Ulsan Survey Data.

전화조사에서 재통화 규칙준수와 응답자 임의선택의 영향 - R&R 울산 사례의 통계적 재분석 -

  • Published : 2003.09.01

Abstract

In Korea, quota sampling is mainly adopted in telephone surveys, instead of random sampling which requires call-back procedure and random selection of respondent within households. The contact mode based on the se $x^{*}$age quotas is economically more advantageous and less time-consuming. However, it lacks theoretical ground for valid statistical inference, so that it is hardly accepted in academic circles despite of widely spread practice. Subsequently, survey theoreticians argued that random sampling-based telephone surveys should be tried. In response, Research & Research (R&R), a private research company in Seoul, executed atelephone survey by random sampling mode for the prediction of 2002 Ulsan City Mayor Election. The aim of this case study is to find out various effects of the call-back rule with random selection of respondents by statistically re-analyzing R&R’s Ulsan Survey Data.s by statistically re-analyzing R&R’s Ulsan Survey Data.

우리나라 조사업계에서는 전화조사의 방법론으로 성과 나이, 지역에 표본 수를 사전 지정하는 방식의 할당표집 (quota sampling)을 주로 쓰고 있다. 이러한 할당표집은 조사비용과 기간의 단축이라는 이점을 갖지만 이론적 타당성이 결여되어 있어 학문적으로는 받아들이기 어렵다. 때문에, 학계에서는 그 동안 수차례 임의표집(random sampling)에 근거한 전화조사를 조사업계에 요구해 왔다. 이에 응하여, (주)리서치 앤 리서치가 2002년 울산시장 선거예측 조사에 임의표집에 의한 전화조사를 실시하였다 본 사례연구는 이 자료를 심층적으로 재분석하여 임의표집에서의 재통화 및 응답자 임의선정 절차가 자료 질 및 최종 예측치에 주는 영향에 대하여 살펴볼 것이다.

Keywords

References

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