The Strategies of Consumers to Resist their Buying Impulse

소비자의 구매충동 제어전략에 관한 연구

  • 송인숙 (가톨릭대학교 생활과학부 소비자주거학전공)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

It's very important to control their buying impulse for consumers surrounding in the very aggressive marketing strategies and materialistic socio-economic system. This study was to explore consumer's strategies to resist their buying impulses. The results from content analysis of interview data show various strategies and very similar to the self-control strategies of literature. The pre-stage strategies to resist buying impose were avoidances marketing strategies, pre-commitments, searching informations and bringing shopping lists and etc. The post-stage strategies were suspicions about marketing messages, considerations of negative outcomes, postponements, economic cost assessments, substitutions and etc. Developments and assessments of education programs to enhance consumer's self-control were needed.

Keywords

References

  1. 김미선(1996). 물질주의 성향과 충동구매 행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김민정, 정용선(2001). 청소년의 상징적 소비성향과 충동구매행동에 관한 연구. 한국소비문화학회 춘계학술대회 발표논문
  3. 김수영, 유두련(2001). 대형할인매장 이용자의 충동구매에 관한 연구. 한국가정관리학회지. 19(1), 95-110
  4. 김영신(2001). 대학생소비자의 회폐에 대한 태도에 따른 강박적 행동. 소비문화연구. 4(3), 41-66
  5. 김영신, 서정희, 송인숙, 이은희, 제미경(1999). 소비자와 시장환경. 시그마프레스
  6. 김영신, 임경희(1998). 비행청소년의 강박적 구매성향. 소비문화연구, 1(1), 1-20
  7. 김영숙(2000). 사이버 마아켓에서의 소비자 충동구매성향 분석. 대한가정학회지, 38(12), 111-129
  8. 김정훈, 이은희(2002). 돈에 대한 태도와 가치관 유형에 따른 전라북도 대학생들의 소비가치, 물질주의 태도, 구매충동. 한국가정관리학회지, 20(6), 121-127
  9. 김철수(1996). 충동구매에 미치는 영향요인에 관한 실증적 연구. 연세대학교 경영대학원 석사학위논문
  10. 도상금, 박현주(2000). 충동통제 장애. 학지사
  11. 문선명(2000). 신세대 미혼 직장인의 충동구매 억제성향 및 관련변인. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  12. 리대용, 이상빈, 곽현진(1997a). 구매충동의 조작화와 특성. 광고연구, 34, 214-241
  13. 리대용, 이상빈, 곽현진(1997b). 인구통계학적 특성과 쇼핑행동에 따른 구매충동과 강박구매. 광고연구, 36, 127-174
  14. 리대용, 이상빈, 곽현진(1997b). 구매충동에 미치는 규범적 효과. 중앙대 언론연구논집, 26, 31-55
  15. 박광희(1995). 중독적 구매행동에 관한 연구. 소비자학연구 6(1), 85-98
  16. 송인숙(1993). 소비자의 구매중독성향 및 영향요인. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  17. 안길상, 강봉희(2001). 충동구매의 조절변수로서 소비자 심리적 특성의 평가. 한국마케팅학회 2001년 추계학술대회 자료집
  18. 안승철(1996). 충동구매 소비자의 구매행위와 심리적 특성에 관한 연구. 대한가정학회지 34(4), 1-20
  19. 양우식(1995). 충동구매행동의 제 영향요인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  20. 이은희, 종은영(2003). Cable TV 홈쇼핑에서의 충동 구매에 영향을 마치는 요인.한국가정관리학회지, 21(2), 61-74
  21. 이정원(1993). 충동구매의 의사결정 및 영향요인에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 논문
  22. 이채희(1998). 충동구매 경향성 척도개발과 타당화를 위한 일연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  23. 이태석(1993). 충동구매 소비자행동특성에 관한 연구-충동구매 발생에 영향을 미치는 변수를 중심으로. 연세대학교 경영대학원 석사학위논문
  24. 최은실(2002). 케이블 TV홈쇼핑 중독의 실태와 영향요인. 한국소비자학회 학술대회 발표자료집. 211-225
  25. 하영희(2001). 청소년의 도덕행동에 관한 관련변인 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  26. 한동철. 소매관리. (주)영풍문고. 1996
  27. Levy & Weitz. 오세조. 박진영, 권순기 역(2002). 소매경영, 한올출판사
  28. Manning, Robert D. 강남규역(2002). 신용카드 제국. 참솔
  29. Waddell, Fred E. 김경자외 역(1999). 고객관리를 위한 재무상담. 시그마프레스
  30. 일간스포츠. 2000. 12, 10
  31. 중앙일보. 2003. 5. 21
  32. 중앙일보. 2003. 1. 17
  33. 중앙일보. 2002. 6. 19
  34. Faber, R. J., & O'Cuinn, T. C(1988). Compulsive consumption and Credit Abuse. Journal of Consumer Policy, 11, 97-109 https://doi.org/10.1007/BF00411522
  35. Housman, A.(2000), A multi-method investigation of consumer motivations in impulse buying behavior. Journal of Consumer Marketing, 17(5), 403-419 https://doi.org/10.1108/07363760010341045
  36. Hoch, Stephen J., George F. Lowenstein(1991). Time-inconsistent Preferences and Consumer Self-Control. Journal of Consumer Research, 17(Mar), 492-507 https://doi.org/10.1086/208573
  37. Rook, Dennis W. & Fisher, R. J.(1995). Normative influences on impulsive buying behavior. Journal of Consumer Research, 22(Dec), 305-313 https://doi.org/10.1086/209452
  38. Rook, Dennis W.(1987). The Buying Impulse. Journal of Consumer Research, 14(Sept), 189-199 https://doi.org/10.1086/209105
  39. Valence, G., d'Astous, A. & Fortier, L(1988). Compulsive buying: Concept and measurement. Journal of Consumer Policy, 11, 419-433 https://doi.org/10.1007/BF00411854
  40. Weinberg, P and Gottwald, G.(1982). Impulsive Consumer buying as a result of emotions. Journal of Business Research, 10(1), 43-57 https://doi.org/10.1016/0148-2963(82)90016-9