The Effects of Smoking Prevention Education on High School Students

고등학생의 흡연예방교육 효과분석

  • Published : 2003.06.01

Abstract

Purpose: This study was to develop a smoking prevention educational program and to verify the effects of the program as an intervention to prevent smoking among high school students. Method: This study was designed by using a nonequivalent Quasi-experimental control group pretest-posttest. The instruments used in this study were scale on smoking prevention knowledge and attitude. The experimental group received 8 smoking prevention educational classes, each lasting 50-minutes every week. The collected data was analyzed by real number and percentage, Chi-Square test, t-test, ANCOVA, Pearson correlation coefficients, Cronbach's α, using the SPSS WIN 11.0 program. Result: 1) After the completion of the smoking prevention education program, the experimental group's smoking knowledge scores(16.05±3.40) were higher than the control group's scores(14.39±3.81). Mean scores of smoking knowledge were statistically significantly different between the experimental group and the control group(F=38.700, p=.000). 2) After the completion of the smoking prevention education program, the experimental group's smoking prevention attitude scores were 47.52±5.30 and the control group's scores were 47.l0±5.54. Mean scores of attitude toward smoking prevention were statistically significantly different between the experimental group and the control group. 3) The relationship between smoking knowledge and attitude toward smoking prevention indicated positive correlation though the degree of positive correlation was low. Conclusion: Smoking prevention educational program which included self-search, smoking influence, adolescent smoking, family smoking, secondary smoking, self assertion using refusal skill was proved to be effective as an intervention for smoking prevention in high school students.

Keywords

References

  1. 강윤주, 서성제. 국민학생들의 흡연예방교육 개입효과에 관한 연구. 한국학교보건학회지 1995;8(1):133-142
  2. 건강길라잡이. 청소년흡연. 이달의 건강길라잡이 2002; 5월호(http://www.healthguide.or.kr/)
  3. 교육부. 자율과 창의에 바탕을 둔 학생 중심 교육과정. 교육인적 자원부, 1998
  4. 권이종. 학생중심의 교육활동 운영. 학생중심의 교육과정 편성운영, 1999;6:65-79
  5. 김선애. 5일 금연학교의 장기적 효과에 관한 연구. 한국보건간호학회지 1998;12(1):103-115
  6. 김소야자, 권인숙. 인터넷 탐색과 비디오 시청에 다른 고등학생의 금연교육 효과. 간호학탐구 2000;9(1):118-143
  7. 김소야자, 남경아, 서미아, 박정화. 흡연청소년을 위한 집단 금연프로그램의 적용 효과. 정신간호학회지 2001;10(2):164-175
  8. 김수진. 범 이론적 모델을 적용한 금연프로그램이 고등학생의 흡연행위와 사회 심리적 변인에 미치는 효과. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문, 1999
  9. 김재춘. 학생중심 교육 개혁 담론에서의 학생의 문제. 한국교육과정학회지 1999;17(2):1-18
  10. 노원환. 흡연예방교육에 의한 청소년들의 흡연에 대한 지식 및 태도변화와 흡연량의 감소효과. 영남대학교 박사학위논문, 2000
  11. 노정리. 남자고등학생의 사회적 영향을 강조한 흡연예방 프로그램의 효과. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 1996
  12. 맹광호. 학교 흡연 예방교육. 한국금연운동협의회, 2001.(http://www.kash.or.kr/user/0_data_01.htm)
  13. 박인혜, 강혜영, 류현숙. 흡연예방교육 프로그램이 중학교 1학년 학생의 흡연에 대한 지식, 태도, 그리고 자아존중감과 스트레스에 미치는 효과. 한국학교보건학회지 2001;14(1):95-106
  14. 신성례, 하나선. 청소년 흡연예방을 위한 자기주장 훈련 비디오 개발과 효과검증 연구. 대한간호학회지 2002;32(3):336-343
  15. 신영숙. 초등학생 흡연예방 교육 프로그램의 개발및 효과. 안동대학교 교육대학원 석사학위논문, 2000
  16. 이은혜. 초등학생을 위한 흡연예방 교육프로그램의 개발 및 효과. 삼육대학교 석사학위논문, 2000
  17. 정연강, 장영미. 학교 보건간호를 통한 금연교육의 실태에 관한 연구. 한국학교보건학회지 1994;7(2):135-141
  18. 최은진. 흡연예방을 위한 청소년 교육방향. 보건교육. 건강증진학회지 2000;17(2):75-86
  19. 한국금연운동협의회. 2002년 전국 중, 고등학교 학생 흡연 실태조사, 2002. http://www.kash.or.kr
  20. 한선희. 흡연예방 교육이 중학생의 흡연지식, 태도 및 교육 만족도에 미치는 효과. 지역사회간호학회지 2002;13(2):230-238
  21. 황라일. 흡연예방교육 효과에 관한 연구. 고려대학교 석사학위논문, 1998
  22. 허경철, 조난심, 박순경, 이화진, 소경희. 제 7차 교육과정과 학교 교육의 발전전망. 교육인적자원부, 2001
  23. Ausems M, Mesters I, Breukelen GV, Vries HD. Short-term effects of a randomized computer-based out of school smoking prevention trial aimed at elementary schoolchildren. Preventive Medicine 2002;34(6):581-589 https://doi.org/10.1006/pmed.2002.1021
  24. CDC. Guideline for school health programs to prevent tobacco use and addition. Morbidity and Mortality Weekly Report 1994; 43(RR-2): 1-18. http://www.cdc.gov/mmwr/
  25. CDC. Trends in cigaretts smoking among high school student-United States, 1991-2001. MMWR 2002;51(19):409-412. http://www.cdc.gov/mmwr/
  26. Glynn TJ. Essential elements of school-based smoking prevention programs. Journal of School Health 1989;59(5):181-188 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1989.tb04698.x
  27. Josendal O, Aaro LE, Bergh IH. Effects of a school-based smoking prevention program among subgroups of adolescents. Health Education Research 1998;13(2):215-224 https://doi.org/10.1093/her/13.2.215
  28. Langlois MA, Petosa R, Hallam JS. Why do effecive somoking prevention program work : Student changes in social cognitive theory constructs. Journal of School Health 1999;69(8):326-331 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1999.tb06423.x
  29. Pallonen UE. Transtheoretical measures for adolescent and adult smokers : similarities and differences. Preventive Medicine 1998;27(5):A29-A38 https://doi.org/10.1006/pmed.1998.0423
  30. Price JH, Beach P, Everett S, Telljohann SK, Lewis L. Evaluation of a three-year urban elementary school tobacco prevention program Journal of School Health 1998;68(1):26-31 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1998.tb03483.x