프로그램 과제물의 유사도 평가 시스템 설계 및 구현

A Design and Implementation of the Similarity Evaluation System for Program Assignments

  • 발행 : 2003.10.01

초록

본 논문은 대학 시절에 많이 행해지는 프로그램 복제와 부분 변형에 대한 대처 방안으로 작성되었다. 대학에 만연하고 있는 복제에 대해서 강력히 대처함으로써 학생들의 학습 의욕을 고취하고 보다 깊은 프로그램의 세계로 이끌 수 있을 것이다. 본 논문은 학생들이 제출한 프로그램에 대하여 에러 유무를 가려내고, AST를 이용하여 제출된 프로그램들의 유사 정도를 평가하는 시스템이다. 또한 유사 정도를 눈으로 확인할 수 있도록 AST를 시각적으로 도식화함으로써 정밀 분석이 가능하도록 하였다. 또한 본 시스템은 가상 대학, 주문형 강의, 전자 도서관 등에서 다양한 형태로 활용될 수 있으며, 컴퓨터 교육 분야에 많은 영향을 줄 것으로 기대된다.

This paper has been studied on the prevent of "program reproduce" and "partial modification" in computer programming. The system is made for the improvement for the prevention of prevailing "program reproduce" and "program partial modification", this research will be helpful to the student who is interested in depth study programmer. The research using AST will do the work such as finding errors of program and will evaluate how much each program is similar to each other. The research using AST will show you, on the screen, by using pictures how much each programs are assimilated. This system supports all of technique available in various forms on the areas of cyber education at present, cyber university, lecture on demand, electronic library, etc. It is expected that the new system can be contributed to opening the new chapter of computer education.g the new chapter of computer education.

키워드