제7차 과학 교육과정에 대한 지구과학 교사들의 관심도와 활용도 분석

An Analysis of Teachers' Level of Usage and Concern Over the 7th Science Curriculum

  • 이용섭 (부산대학교 지구과학교육학과) ;
  • 안현희 (부산대학교 지구과학교육학과) ;
  • 김상달 (부산대학교 지구과학교육학과) ;
  • 김종희 (경상고등학교)
  • 발행 : 2003.08.30

초록

본 연구는 제7차 과학 교육과정에 대한 지구과학 교사들의 관심도와 활용도에 대한 조사연구로서 과학교육과정에 대한 관심도에 대한 고등학교 지구과학 교사들은 단계 0의 지각적 관심이 상대적 강도 98%로 가장 높은 정점을 이루고 있어 대부분의 선행연구의 결과와 같이 교사들이 교육과정에 대해 무관심한 것으로 나타났다. 과학교육과정에 대한 활용도에 대한 고등학교 지구과학 교사들의 과학 교육과정에 대한 영역별 활용도를 분석한 결과는 교사들이 교육과정을 거의 활용하지 않는 수준(I수준)이 1.69%, 지구과학 교육과정에 대한 정보를 갖고 활용하려는 준비가 되어 있는 수준(II수준)이 17.80%, 지구과학 교육과정을 반성적 사고없이 교사중심적으로 활용하는 수준(III수준)이 43.97%이었으며, 교육과정을 완전히 이해하고 수용하여 안정적으로 활용하는 교사수준(IV수준)이 31.86%, 장기적 결과를 생각하며 동료들과 협력하여 더 나은 방안을 탐색하는 수준(V수준)이 4.69%로 나타났다. 전체적인 활용수준은 기계적 활용수준(3단계)으로 나타났고 수업목표 영역(평균 3.28)과 내용 영역(평균 3.28)의 활용도가 비교적 높게 나타났으며, 성격 및 이념 영역(평균 3.24), 수업자료 영역(3.18), 평가 영역(3.18), 수업방법 영역(평균 3.12)의 순으로 나타났다. 경력에 따른 지구과학 교사들의 과학 교육과정에 대한 관심도는 0${\sim}$4년, 15${\sim}$19년, 20년 이상, 5${\sim}$9년 경력의 교사 집단 순이며 10${\sim}$14년 경력의 교사 집단이 교육과정에 대한 관심도가 가장 낮은 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to investigate the depth of earth science teachers' concern over the 7th Science Curriculum and levels of their use of it in reality, using the tools "Concern" and "Levels of use" which are two important tools use in CBAM. The results of the study are as follows. How much concern do the earth science teachers have over the 7th Science Curriculum? There are seven stages (from 0 stage to 6 stage) of teachers' concern over the curriculum. o stage represents teachers' indifference to the curriculum and 98% teachers are placed in this stage. According to the study on teachers' teaching experience, teachers having from 10 to 14 years of teaching experience are the most indifferent to the 7th Science Curriculum, compared to other teachers. Which levels of use of the 7th science curriculum do earth science teachers choose in reality? There are five levels of use (from 1 to 5) of the 7th curriculum. 43.97% of teachers are placed in the 3rd level called "Mechanical level", which represents a teacher-concerned learning method with consideration of learners' response. According to the study on teachers' frequency of level of use in the fields of "Instruction objects, Instruction contents, Instruction methods, Instruction materials and Evaluation.", teachers chose high levels of use in the fields of "Instruction objects and Instruction contents" and low levels of use in the other three fields. What factors are barriers for earth science teachers to perform the 7th Science Curriculum in reality? 80.9% of teachers have trouble performing the 7th Science Curriculum in reality because of too much routine work, official papers, and lack of instructional materials, laboratories, training systems and workshops. The two biggest barriers among the above are routine work and of official papers. According to the study on teachers' teaching experience, teachers having from 0 to years of teaching experience have the most trouble in performing the curriculum in reality, compared to other teachers.

키워드

참고문헌

  1. 교육부, 1997, 과학 교육과정. 교육부, 27p
  2. 김경자, 1993, 교육과정 혁신. 교육과학사, 46p
  3. 김은주, 2001, 유치원 교사의 교육과정 관심단계에 따른 실행에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김재헌, 1997, 체육교육과정에 대한 교사의 관심도와 활용도 연구. 서울대학교 석사학위 논문
  5. 박주상, 1993, 교육과정에 대한 교사들이 관심도와 활용도 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  6. 윤송근, 1997, 체육교육과정에 대한 초등학교 교사들의 관심도와 활용도 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  7. 이근영, 1996, 초등학교 학교재량시간 교육과정에 대한 교사들의 관심도와 활용도 연구. 공주대학교 석사학위논문
  8. 이기륜, 1995, 제 6차 교육과정에 대한 국민학교 교사들의 관심도와 실행도. 경희대학교 석사학위논문
  9. 장원조, 1994, 교육과정 실행방략의 모색. 경북대학교 박사학위 논문
  10. 장현경, 1999, 수준별 수업에 대한 중학교 교사의 관심과 실행에 관한 연구. 부산대학교 석사학위 논문
  11. 조숙현, 1996, 인터넷의 교육적 활용에 대한 교사의 관심도 및 활용 실태 분석. 한양대학교 석사학위논문
  12. 채정현, 1996, 미국 오하이오주의 실천적 문제 중심 모형을 적용한 '일과 가족 생활 교육과정'에 대한 가정과 교사의 관심도. 대한가정학회지, 34(4), 327-343
  13. 허미경, 2002, 초등학교 재량활동 운영에 관한 연구. 부산대학교 석사학위논문
  14. 황선경, 2002, 가정과 교사의 ICT활용 수업에 대한 관심도와 실행에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  15. Hall, G. E., 1987, Facilitating institutional change using the individual as the frame of reference. In J. K. Grosenick & M.C. Reynolds, Teacher education : Renegotiating roles for mainstreaming. NSSP, Mineapolis , MN, 174-190
  16. Hall, G. E., 1979, 'The Concerns-based Approach to Facilitating Change.' Educational Horizons 57(4), 202-208
  17. Lee-Kang, D. E., 1993, Factors affecting the adoption of instructional use of computers in undergraduate textiles, clothing, and merchandising program, 22