고등학교 10학년 과학 '지구의 변동' 단원에서 비유물 활용의 효과

The Effect of Using Analogies in High School Earth Science Classes

  • 김상달 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 김종희 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 이지은 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Kim, Sang-Dal (Department of Earth science, Pusan National University) ;
  • Kim, Jong-Hee (Department of Earth science, Pusan National University) ;
  • Lee, Ji-Eun (Department of Earth science, Pusan National University)
  • 발행 : 2003.08.30

초록

본 연구는 교과서에 사용된 비유 현황 조사와 이를 바탕으로 한 판구조론 수업에서 비유물 제시자의 차이가 개념 이해도에 미치는 효과에 대해 밝히고자 하였다. 또한 인식설문조사를 실시하여 수업 후, 학생들의 인식변화를 조사하였다. 연구의 대상은 부산 시내에 소재하는 단일 남자 고등학교에서 임의 군집 표집한 6개 학급의 구성원으로서 총인원은210명이다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 제 7차 교육과정 10학년 과학 교과서의 '판구조론'에 사용된 비유는 총11종의 교과서에서 25회로 나타났다. 효과적인 비유 사용 수업을 위하여 학습자의 학습 능력과 학습 환경을 고려한 적합한 비유물의 개발이 이루어져한다. 둘째, 개념 전달의 과정이 비교적 복잡한 비유물은 학생에 의한 비유물 보다 교사에 의해 체계적으로 제시되는 비유물의 효과가 높게 나타난다. 셋째, 지구의 변동 단원 비유 사용 수업을 위해서 체계적인비유 사용 전략과 학생들에게 비교적 친숙한 비유물을 적극 활용할 필요가 있다. 또한 학생들에게 비유물을 직접 만들게 함으로써 학습자의 오개념을 발견하고, 학생들의 개념이해도를 파악할 수 있는 기회를 가지도록 해야할 것이다.

The purpose of this study is to research the effect of using analogies in high school earth science classes. According to the usage of TWA model, three types of teaching strategies were developed: text developer-generated, teacher-generated, and student-generated analogies. The model described in this paper began with a task analysis of highschool science textbooks for grade 10 to identify how the textbook authors used analogies to explain plate tectonics concepts. In this study, 210 students were sampled from first graders of high school. After 7 classes, the consciousness of students was investigated with questionnaires. The results are as follows: 1. Many plate-tectonics analogies are used in high school science textbooks (total 25). Teachers and authors construct effective analogies to help students build on their relevant knowledge by applying it to new knowledge acquired from textbooks. 2. Analysis of the data indicate that instruction using student-generated analogies was more effective than others. But in the class in conveying complicated concepts (ex. transform fault), teacher-generated instruction was effective. Teachers need to be aware of the weakness of using analogies in order to select the most appropriate analogies. 3. Making analogies in general, as well as using analogies have systematic steps. Analogies should be used after considering student's preconception, teacher's consciousness and text author's intention to use analogies as powerful instructional tools.

키워드

참고문헌

  1. 강만식 외 11, 2001, 고등학교 10학년 과학. (주)교학사, 256-258
  2. 교육부, 1997, 제 7차 과학과 교육과정. 교육부, 서울, 34 p
  3. 김상달, 신인현, 박종철, 1996, 대학지구과학실험. 부산: 만수출판사, 138 p
  4. 김영민, 1999, 과학에서의 비유 사용에 대한 역사적 고찰, 한국화학교육학회, 제 36차 학술 세미나 및 하계 논문발표회, 22 p
  5. 김찬종 외 7, 2001, 고등학교 10학년 과학. (주)도서출판 디딤돌, 245-252 p
  6. 노태희, 권혁순, 김동연, 채우기, 1997, 제 6차 교육과정에 따른 중등 과학 교과서 화학 영역의 비유 분석, 화학 교육학회지, 24(10), 1-8
  7. 류경란, 2000, 애니메이션 비유 방략에 의한 중학생의 전류개념 변화에 관한 연구. 부산대학교 교육대학원 석사학위 논문
  8. 성민웅 외 10, 2001, 고등학교 10학년 과학. (주)문원각, 264-277
  9. 송호봉 외 7, 2001, 고등학교 10학년 과학. 홍진 P&M, 254-268
  10. 이규석 외 9, 2001, 고등학교 10학년 과학. 대한교과서(주), 250-260 p
  11. 이면우 외 11, 2001, 고등학교 10학년 과학. (주)지학사, 242 p
  12. 이문원 외 13, 2001, 고등학교 10학년 과학. (주)금성출판사, 283 p
  13. 이연우 외 7, 2001, 고등학교 10학년 과학. 서울교육정보, 223-229
  14. 차동우 외 10, 2001, 고등학교 10학년 과학. (주)천재교육. 228-237
  15. Clement, J., 1988, Observed methods for generating analogies in science problem solving, Cognitive sicence, 12, 563-586. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1204_3
  16. Duit, R., 1988, On the role analogies, smolies and Methaphors: In learning Science, IPN-Institute for Science Education at the University of Kiel OIshausenstr, D2300 Kiel I. Federal Republic of Germany, 62
  17. Glynn, S.M., 1991 , Explaining science concepts: A teaching-with-analogies model. In S.M.Glynn, R.H.Yeany, &B.K.Britton(Eds.), The psychology of learning science. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum. 219-240
  18. Katharyn, E. & Ketter, N. 1999. Using analogies to teach plate-tectonics concepts. Journal of Geoscience Education, 47, 449-454 https://doi.org/10.5408/1089-9995-47.5.449
  19. Thiele, R. B. & Treaguest, D. F., 1994, An Interpretive Examination of High School Chemistry Teachers' Analogical Explanations. Journal of Research in Science Teaching, 31(3), 227-242 https://doi.org/10.1002/tea.3660310304