Development and Effect of Learning Materials of Earth Science Using Simplifying Condition Method

단순화 조건법을 이용한 지질 연대 분야의 학습 자료 개발과 그 효과

  • 김종희 (경상고등학교) ;
  • 정희경 (부산대학교 지구과학교육학과) ;
  • 김상달 (부산대학교 지구과학교육학과)
  • Published : 2003.10.31

Abstract

The purpose of this study was three-folded to suggest the Simplifying Conditions Method (SCM) as a means of task analysis and sequencing of instructional content, to develop teaching-learning materials by analyzing part of the geological time scale of the earth science and finally to analyze the effectiveness of this method. SCM began by simplifying a complex task into the basic components by eliminating various complexities, which produced a simple representative of the entire task. The next step was to relax conditions on the basic version one by one, thereby gradually introducing progressively more complex tasks to the students. This sequential strategy enabled students to understand the task holistically and to acquire authentic skills from very onset of the course. Moreover, Early mastery of skills enhances the effectiveness and efficiency of instruction. The result of this study revealed that instruction through SCM was more effective in developing students' self-directed learning characteristics and academic achievement than instruction through sequential task analysis methodology.

본 연구는 정교화이론을 기초로 개발된 단순화 조건법을 적용하여 지구과학 교과의 지질연대 단원에서 지질 단면도 해석에 대한 학습자료를 개발하고 개발된 자료의 수업에서의 효과를 알아보는 것이다. 이를 위하여 고등학교 1학년 학생들을 대상으로, 단순화 조건법을 적용한 수업과 체제적 과제분석 결과를 바탕으로 개발된 자료를 적용한 수업과의 비교 실험을 실시하고 학습자의 자기주도적 학습특성과 과학성취도에 미치는 영향을 분석하였다 연구의 결과를 바탕으로 얻어진 결론으로는, 단순화 조건법을 이용한 수업은 다른 자료를 활용한 수업에 비하여 학생의 자기주도적 학습특성과 학업성취도에서 모두 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다 이러한 연구의 결과는 단순화 조건법에 따라 개발된 자료를 활용한 수업에서 핵심과제(epitome)의 제시는 학생들에게 새롭고 복잡한 학습과제를 간단하고 의미 있게 하며 이를 기존의 지식들과 연결시켜주는 역할을 한 결과로 생각된다.

Keywords

References

  1. 김영환, 1993, 과제분석과 계열화를 위한 단순화 조건법. 교육공학연구, 9 (1), 43-59
  2. 이동조, 1998, 개별화 열린 수업이 아동의 자기주도적 학습특성 및 학업성취에 미치는 효과. 동아대학교 대학원박사학위논문, P. 14
  3. 정인성, 나일주, 1992, 최신교수 설계이론. 교육과학사, P. 171-202
  4. Reigeluth, C. M., and Kim, Y, 1993a, Simplifying Condi-tions Method for task analysis and sequencing. Presen-tation at the annual meeting of the Association of Educational Communications and Technology, 66 (5), 709-716
  5. Guglielmino, L. M., 1997, Development of the self-directed learning readiness scale. Doctoral dissertation, Univer-sity of Georgia, Dissertation Abstracts International, 38, 64-67
  6. John, B., and Lynch, R, 1987, Children's conceptions of the Earth, Sun and Moon. International Journal of Sci-ence Education, 9 (1), 43-53 https://doi.org/10.1080/0950069870090106
  7. Linn, M. C., 1992, Establishing a research base for Sci-ence education: challenges, trends, and recommenda- tions. Joumal of Research in Science Teaching, 24,191-216
  8. Reigeluth, C. M., 1987, Lesson blueprints based on the elaboration theory of instruction, In Reigeluth, C. M. (ed.), Instructional theories in action: Lessons ilIUStrat-ing selecting selected theories and models, Hillsdale, N J: Lawrence Erlbaum, 245-288
  9. Reigeluth, C. M., 1995, Rapid prototyping for task analy-sis and sequencing with Simplifying Conditions Method