DOI QR코드

DOI QR Code

설계불규칙파중에서 선박의 횡동요에 관한 연구

A Study on the Roll Motion of a Ship in a Transient Irregular Wave

  • 한주철 (부산대학교 조선해양공학과) ;
  • 이승건 (부산대학교 조선해양공학) ;
  • 하태필 (부산대학교 조선해양공학과)
  • 발행 : 2004.06.01

초록

ISSC 스팩트럼을 기초로 종래의 불규칙파가 아닌 새로울 과도 불규칙파를 설계하였다. 이 설계불규칙파를 장수조에서 조파기를 사용하여 발생시키고, 파고계와 6자유도계를 설치하여서 모형선의 횡동요 운동을 계측하였다. 모형선의 최대 횡동요각의 실험값과 이론값을 비교하여 단기 해상에서 발생 가능한 횡동요 피크치를 추정하는 방법에 관하여 검토하였다.

A transient irregular wave was designed based on ISSC spectrum The designed wave was generated in the towing tank and ,the roll motion of a model was measured A method to predict the maximum roll motion, expected in the short-term sea state, was investigated with comparison of the theoretical and experimental results.

키워드

참고문헌

  1. Bhattacharyya, R.(1978) 'Dynamics of Marine Vehicles' A Wiley-Interscience Publication
  2. Bartrop, N.(1998) 'Floatig Structures: a guide for design and analysis' CMPT