Psychological well being and living conditions of children with working mothers depending on the type of after school care

초등학교 저학년의 방과후 보호형태에 따른 생활실태 및 심리적 복지에 관한 연구

  • 최정미 (초당대학교 아동복지학과) ;
  • 오선영 (인천국공립 고잔어린이집)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

This study attempted to understand the living conditions of children after school, focusing on 437 children attending an elementary school with working parent. This investigation also analyzed socio-demographic variables, the forms of after school child-care and differences in psychological well-being of children. The major findings were as follows First, self-care children took up 42.3% as the result of the survey on living conditions after school of lower-grade children. It showed that children under the condition of self-caring for more than four hours a day on the average took up 2/3 of the child group. Second, the results of examining the differences of psychological well being of children secondary to socio-demographic variables, it showed significant differences in the area of anxiety with respect to children’s genders, Parental occupations in the area maternal educational levels. Third, the results of the findings on whether there were differences in the psychological well-eing of these children depending on the form of after school hour child care showed that there were significant differences between loneliness and self-perceives competence felt by children.

본 연구는 초등학교 저학년 아동을 대상으로 아동의 방과 후 보호형태(자기보호 및 성인보호)에 따른 생활실태를 파악하고, 사회인구학적 변인과 방과 후 보호형태에 따라 아동의 심리적 복지의 차이를 살펴보고자 하였다. 연구 결과는 다음과 같다 첫째, 초등학교 저학년 아동의 방과 후 생활실태를 조사한 결과 자기보호 아동은 42.3%로 나타났다. 하루 평균 4시간 이상 자기보호 상태에 있는 아동이 2/3이상으로 성인보호 아동에 비해 외로움을 더 많이 느끼고, 무섭거나 집에 들어가기 싫어하는 등 불안한 정서상태를 보임을 알 수 있었다. 둘째, 사회인구학적 변인에 따른 아동의 심리적 복지의 차이를 알아본 결과, 불안에서는 아동의 성별, 부모의 직업, 모학력에서 유의한 차이가 나타났고, 외로움에서는 학년에 따라서 차이를 보였다. 셋째, 방과 후 보호형태에 따라 아동의 심리적 복지에 차이가 있는지를 알아본 결과, 아동이 지각하는 외로움과 자아유능감에서 유의한 차이가 나타났다.

Keywords

References

  1. 동아대 석사논문 자보아동의 사회경제적 수준, 성별, 자보기간에 따른 지능. 성격. 학업성취연구 강병기
  2. 숙명여대 석사논문 자기보호 아동의 자아존중감과 내외통재성에 관한 연구 구은미
  3. 대한가정학회지 v.39 no.7 초등학교 아동의 방과후 생활실태 및 방과후 아동지도에 대한 어머니의 요구조사: 마산과 창원지역 저소득층과 중류층을 중심으로 권민균
  4. 숙명여대 박사논문 중산층 맞벌이가족의 자녀보육실태와 관련변인 연구 김경혜
  5. 한국영유아보육학 v.9 방과후 자기보호와 성인보호 아동의 적응 김명숙;정영숙
  6. 경희대 석사논문 자기보호아동의 대인간 문제해결 능력에 관한 연구 김옥천
  7. 어린이날 기념 토론회 자료집 방과후 아동지도의 실제와 과제 「 방과후 아이들: 교육과 보호 어떻게 할까?」 김재인
  8. 이화여대 석사논문 「 자기보호아동」(latchkey child)을 위한 방과후 탁아프로그램의 효과연구 김주현
  9. 숭실대 석사논문 자기보호 아동의 문제행동 개선을 위한 방과후 프로그램에 관한 연구 오은숙
  10. 아동학회지 v.22 저소득층 아동의 학업, 정서 및 사회성 발달 : 부모보호와 자기보호 비교 옥경희;김미해;천희영
  11. 대한가정학회지 v.33 no.4 아동이 지각한 심리과정적 가정 환경 및 양육태도와 유능감간의 관계 이남기;박정희
  12. 숙명여대 논문집 v.33 방과후 성인의 보호없이 지내는 아동의 자기보호에 대한 준비도 이재연;강성희
  13. 연세대 석사논문 국민학교 아동의 고민에 관한 연구 이희진
  14. 중앙대 석사논문 초등 1, 2학년 방과후 프로그램 시행 개선을 위한 기초 연구 임선심
  15. 서울대 석사논문 방과후 보호형태에 따른 초등학교 저학년 아동의 심리적 복지감과 취업모의 양육부담감의 차이 장영은
  16. 아동학회지 v.19 no.2 저소득층 취업모 자기보호 아동의 사회적 능력, 또래 관계 및 정서발달 최경순;정현희
  17. 동국대 석사논문 초등학교 아동의 방과후 여가시간 활용에 관한 연구 최영애
  18. 신경정신학회지 v.29 no.3 소아 불안의 측정 -RCMAS의 신뢰도와 타당도 검사- 최진숙;조수철
  19. 숙명여대 박사논문 아동의 심리적 복지 척도개발과 타당화 연구 최진원
  20. 경제활동연구연보 통계청
  21. 국민학교 방과후 생활실태 조사 한국어린이보호회
  22. 여성통계 한국여성개발원
  23. 대한가정학회지 v.34 no.1 학령기 아동의 방과 후 탁아서비스 도입에 관한 의식조사 연구 한명희
  24. Child Development v.55 Loneliness in children Asher,S.B.;Hymel,S.;Renshaw,P.D.
  25. American Journal of Community Psychology v.22 The Enhancement of psychological wellness: Challenges and opportunities Cowen,E.
  26. The primary latchkey child: A qualitative and quantitative study Dichtel,J.M.
  27. Journal of Child & Youth Quarterly v.18 Adjustment of unsupervised children in a rural setting Galambos,N.L.;Garbarino,J.
  28. Child Welfare v.71 no.3 The role of after school programs in the of inner city children : A study of "Urban youth network" Halpern,R.
  29. Child Development v.53 no.1 The perceived competence scale for children Hater,S.
  30. Latchkey children Long,T.J.;Long,L.
  31. Child Development v.65 Low-income children after school care : Are there beneficial effects of after school program? Posner,J.;Vandell,D.
  32. abnormal Child Psychological v.6 What I think and feel : A revised measure of children's manifest anxiety Reynold,C.R.;Richmond,B.O.
  33. Child Development v.59 The relation between third graders : after school card and social. academic and emotional functioning Vandell,D.L.;corasanti,M.A.
  34. American children : Happy. health and insecure1983-00 Zill,N.