College Students′ Internalizing and Externalizing Problems : Parent-Child Communication and Adjustment to College Life

대학생의 내면화 및 외현화된 행동문제 부모와의 의사소통과 대학생활적응을 중심으로

  • 민하영 (대구가톨릭대학교 아동학과) ;
  • 이윤주 (대구가톨릭대학교 교육학과) ;
  • 이영미 (천안대학교 사회복지학부)
  • Published : 2004.10.01

Abstract

This study investigated the relationships among college students' internalizing/externalizing problems, parent-child communication, and college adjustment. The participants were 281 freshmen and sophomores (103 males and 178 females) from a university in Gyeongbuk Province. A self-report survey questionnaire was used to measure parent-child communication, adjustment to college life, and the student's internalizing/externalizing problems. Data were analyzed by t-test, and single and multiple regressions. The results were as follows: (1) The college students' communication with parents was negatively associated with their internalizing/externalizing problems. (2) The college students' communication with parents was positively associated with adjustment to college life. (3) The students' adjustment to college life was negatively associated with their internalizing/externalizing problems. (4) The college students' communication with parents partly or fully exerted indirect effects on the students' internalizing/externalizing problems, mediated by their adjustment to college life.

Keywords

References

  1. 강완숙(2000). 지각된 부와 모의 가치, 부/모-자녀간 정서적 친밀도 및 부/모의 과잉통제와 대학생의 소외감과의 관계. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  2. 고윤주 . 김영신 . 노주선(2000). 학령기 아동의 행동문제, 또래의 수용, 친구의 지원과 사회적 자신감간의 구조 모델. 한국심리학회지: 발달, 13(2), 65-78
  3. 김경희 . 황혜정(1998). 저소득층 아동의 정서 행동문제와 부모의 자녀양육 태도에 관한 연구. 한국심리학회지: 발달, 11(1), 12-26
  4. 김선희 . 김경연(1999). 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계. 한국가정관리학회지, 17(1), 155-166
  5. 김성경(2003). 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237
  6. 김수진 . 김수현(1997). 우울한 대학생의 대인관계 패턴과 내적갈등. 한국심리학회지: 상담과 심리치료. 9(1), 409-441
  7. 김오남 . 김경신(1994). 어머니와 청소년 자녀의 의사소통유형지각과 가족스트레스. 대한가정학회지, 32(3), 105-119
  8. 김재은 . 이은순 . 강순화(1997). 한국대학생의 삶의 만족도. 서울: 집문당
  9. 남현미(1999). 가족의 심리적 환경과 청소년의 자기통제력 및 친구특성이 문제행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  10. 문교민(1994). 모의 교육태도와 아동의 학교적응. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 민병수(1991). 학교생활적응과 자아개념이 학업생적애 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  12. 소영원(1997). 대학생의 자아정체감 수준과 적용애 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  13. 신향숙 . 장윤옥(2001). 청소년이 지각한 부모-자녀간의 의사소통 유형이 자녀의 자기효능감에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 19(5), 189-202
  14. 심희옥(1998). 아동후기 초등학교 학생의 부정적 생활사건, 자아존중감, 사회적 지원과 부적응에 관한 종단연구. 아동학회지, 19(2), 19-47
  15. 오경자 . 이혜련 . 홍강의 . 하은혜(1997). K-CBCL 아동, 청소년 행동평가척도. 서울: 중앙적성연구소
  16. 이경아 . 정현희(1999). 스트레스, 자아존중감 및 교사와의 관계가 청소년의 학교적응에 미치는 영향. 한국심리학회지:상담 및 심리치료. 11(2), 213-226
  17. 이현숙 . 조한익(2004) 지각된 부모의 양육태도가 성취목표 및 진로결정 수준에 미치는 영향-대학생을 중심으로-. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 10(1), 89-106
  18. 이현주(2001). 대학생의 심리 사회적 특성과 진로탐색활동의 인과관계 연구. 교육심리 연구, 15(3), 257-280
  19. 이홍탁(2001). 사회조사 방법론-사회조사와 자료분석기법-. 서울: 법문사
  20. 정나연 . 이정숙(1999). 아동의 행동문제, 부모-자녀간 의사소통과 가족의 응집 및 적응. 한국가정관리학회지, 17(4), 61-71
  21. 정옥분(2002). 청년발달의 이해. 서울: 학지사
  22. 조붕환 . 임경희(2003). 아동의 정서, 행동문제 자기보고형평정척도 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 15(4), 729-746
  23. 지선근 . 한종철(1999). 부모의 지지 및 지각된 집으로부터의 거리와 대학생의 심리적 적응의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 11(1), 109-130
  24. 최영희(1999). 대학생활적응과 정서지능과의 관계 연구. 한국청소년복지학, 1(1), 127-137
  25. 하영희(2003). 개인변인과 환경변인이 아동의 문제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 24(4), 29-39
  26. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  27. 한미현 . 유안진(1995). 아동행동평가척도(CBCL)의 타당화 연구. 아동학회지, 16(2), 5-21
  28. 한상철 . 김혜원 . 설인자 . 임영식 . 조아미(2003). 청소년 문제행동-심리학적 접근-.서울: 학지사
  29. 한영옥 . 김문혜(2003). 어머니의 심리적 환경과 아동행동문제와의 관계에 대한 횡문화적 고찰. 아동학회지, 24(1), 47-59
  30. 허혜경 . 김혜수(2002). 청년발달심리학. 서울: 학지사
  31. Abouserie, T. M.(1994). Sources and levels of stress in relation to locus of control and self-esteem in university students. Educational Psychology, 14(3), 323-331 https://doi.org/10.1080/0144341940140306
  32. Achenbach, T. M.(1991). Manual for child behavior checklist/4-18 and 1991 profile. VT: Univ. of Vermont Department of Psychiatry
  33. Achenbach, T. M.(1993). Empirically based taxonomy: How to use shndromes and profile types derived from the CBCl/4-18, TRF, and YSR. VT: Univ. of Vermont Department of Psychiatry
  34. Alnaes, R. & Torgersen, S.(1990). Parental representation in patients with major depression, anxiety disorder and mixed conditions. Acta Psychiatric Scandinavia, 80, 518-522
  35. Baber, B. K.(1992). Family, personality, and adolescent problem behaviors. J. of Marriage and Family, 54, 69-79 https://doi.org/10.2307/353276
  36. Baker, R. W. McNeil, O. V. & Siryk, B.(1985). Expectation and reality in freshment adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 32(1), 94-103 https://doi.org/10.1037/0022-0167.32.1.94
  37. Barnes, H & Olson, D. H(1982). Parent-adolescent communication. In D. H Olson, H I. McCubbin, A. Larsen, Muxen, M. & Wilson, M. Family Inventories. MN: Univ. of Minnesota
  38. Barnes, G. M. & Farrell, M. P.(1992). Parental support and control as predictors of adolescent drinking, delinquency, and related problem behaviors. Journal of Marriage and Family, 54, 763-776 https://doi.org/10.2307/353159
  39. Baron, R. M. & Kenny, D. A.(1986). The moderator-mediator variable distinction in social psycho- logical research Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182 https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  40. Buehller, C. & Genard, J.(2002). Marital conflict, effective parenting, and children's and adolescents' maladjustment. Journal of Marriage and Family, 64, 78-92 https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00078.x
  41. Caspi, A., Henry, B., McGee, R. O., Moffitt, T. E., & Silva, P. A. (1995). Temperamental origins of child and adolescent behavior problems: From age three to age fifteen. Child Development, 66, 55-68 https://doi.org/10.2307/1131190
  42. Cassdy, J. & Asher, S. R. (1992). Loneliness and peer relations in young children. Child Development, 63, 350-365 https://doi.org/10.2307/1131484
  43. Crick, N. R. & Grotpeter, J. K.(1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child evelopment, 66, 710-722 https://doi.org/10.2307/1131945
  44. Dunn, J.(2001) The development of children's conflict and prosocial behavior: Lessons from research on social understanding and gender. In J. Hill, & B. Maughan(Eds.). Conduct disorders in childhood and adolescence (49-66), Cambridge: Cambridge Univ. Press
  45. Eric, J. M. & Russell, A. B.(1996). Child psychopathology(Eds.). NY: Guilford Press
  46. Galambos, N. L., Barker, E, T. & Almeida, D. M.(2003). Parents 'do' matter: Trajectories of change in externalizing and internalizing problems in early adolescence. Child Development, 74(2), 578-594 https://doi.org/10.1111/1467-8624.7402017
  47. Galvin, K. M. & Brommel, B. J. (1986). Family communication-Cohesion and change-(2nd Eds.). IL: Scott & Foresman
  48. Gottfredsom, D. C., Gottfredsom, G. D. & Hybel, L. G. (1993). Managing adolescent behavior: A multi-year, multischool study. American Educational Research Journal, 30, 179-215 https://doi.org/10.3102/00028312030001179
  49. Kim, K. J., Conger, R. D., Elder, G. H, Jr. & Lorenz, F.O.(2003). Reciprocal influences between stressful life events and adolescent internalizing and externalizing problems. Child Development, 74(1), 127-143 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00525
  50. Krettenauer, T., Ullrich, M., Hoffman, V. & Edelstein, W.(2003). Behavioral problems in childhood and adolescence as predictors of ego-level attainment in early adulthood. Merrill-Palmer Quarterly, 49(2), 125-153 https://doi.org/10.1353/mpq.2003.0009
  51. Kauffman, J. M.(1981). Characteristics of children's behavior disorders(2nd ed.) Columbus: Bell & Howell Company
  52. Kupersmidt, J. B. & Coie, J. D.(1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61(4), 1350-1362 https://doi.org/10.2307/1130747
  53. Ladd, G. W.(1990). Having friends, keeping friends, making friends, and being liked by peers in the classroom, Predictors of children's early school adjustment? Child Development, 61(4), 1081-1100 https://doi.org/10.2307/1130877
  54. Loeber, R. & Hay, D. F.(1997). Key issues in the development of aggression and violence from childhood to early adulthood. Annual Review of Psychology, 48, 371-410 https://doi.org/10.1146/annurev.psych.48.1.371
  55. Lober, R. & Stouthamer-Loeber, M.(1998). Development of juvenile aggression and violence: Some common misconceptions and controversies. American Psychologist, 53, 242-259 https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.242
  56. Moffitt, T. E., Caspi, A., Rutter, M. & Silva, P. A.(2001). Sex differences in antisocial behavior: Conduct disorder, delinquency and violence in Dunedin Longitudinal Study. Cambridge: Cambridge Univ. Press
  57. Patterson, G. R.(2002). The early developmental of coercive family process. In J. B. Reid, G. R. Patterson, & J. Snyder(Eds.). AntisociaI behavior in children and adolescents: DevelopmentaI theories and models for invention, 25-44, Washington, DC: American Psychological Association
  58. Pettit, G. S., Bates, J. E. & Dodge, K. A.(1997). Supportive parenting, ecological context, and children's adjustment: A seven-year longitudinal study. Child Development, 68(5), 908-923
  59. Rabiner, D. L., Keane, S. P. & MacKinnon-Lewis, C.(1993) Children's beliefs about familiar and unfamiliar peers in relation to their sociometric status. Developmental Psychology, 29, 236-243 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.2.236
  60. Reynolds, W. M.(1992). Internalizing disorders in children and adolescents(Ed.). NY: Wiley
  61. Rutter, M.(1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. Amenrican Journal of Orthopsychiatry, 57, 316-331 https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x
  62. Shek. D. T. L.(2002). The relation of parental qualities to psychological well-being, schooI adjustment, and problem behavior in Chinese adolescents with economic disadvantage. The American Journal of Family Therapy. 30, 215-230 https://doi.org/10.1080/019261802753577548
  63. Silove, D., Parker, G., Hadzi-Pavlovic, D., Manicavasagar, V.& Blaszczynski, A.(1991). Parental representations of patients with panic disorder and generalized anxiety disorder. British Journal of Psychiatry, 159, 835-841 https://doi.org/10.1192/bjp.159.6.835
  64. Windle, M.(1992). A longitudinal study of stress buffering for adolescent problem behaviors. Developmental Psychology, 28, 522-530 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.3.522