The Implementation of Virtual Environment by Using Stereo Vision

스테레오 비전을 이용한 가상환경구현

  • 이희만 (서원대학교 컴퓨터정보통신공학부)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

In this paper, an iterative algorithm for stereo registration is proposed. The proposed algorithm is used for reconstructing virtual environment in a virtual studio. The second order error function is employed for stereo registration. The disparity information is obtained by minimizing the error function in an iterative manner. The variable window sizes are used to cope with the projection error and occlusion problem in the stereo vision. The depth information obtained from two pairs of stereo images is used for creating virtual environment by Z-Mixing. The experiment results proves the possibility of applying the proposed algorithm to virtual studio.

본 논문에서는 스테레오 정합을 위한 수렴반복 알고리즘을 제안하였으며, 이 알고리즘은 가상 스튜디오를 위한 가상환경 구축하는 데 적용되었다. 스테레오 정합을 위하여 2차원 에러함수를 정의하여 사용하였으며 3차원 정보를 얻을 수 있는 변위정보는 정의된 에러함수의 값이 반복 수렴에 의해 최소화될 때 얻어진다. 스테레오비전에서의 투영에러와 폐색문제에 대처하기 위하여 변화하는 크기의 위도우를 사용한다. 2쌍의 스테레오 이미지로부터 얻은 심도정보는 Z-Mixing방법에 의해 가상환경을 구축하는 데 이용하였다. 본 논문에서 제안한 스테레오 알고리즘의 실험 결과는 가상 스튜디오 구축에 잘 적용될 수 있음을 알수 있다.

Keywords